Afscheid van Iran

Iran, Teheran

Aan alles komt een eind, zo ook aan onze vakantie in Iran. Dankzij president Trump vertrekt ons vliegtuig twee uur vroeger, vannacht om even vijf uur. Het vliegtuig van Iran Air mag door een nieuwe sanctie niet meer tanken op Schiphol en maakt nu een tussenstop in Ankara om bij te tanken. Dat alles door de nucleaire opwekkingsfabriek. We zijn er in Natanz langs gereden, in het bergachtig gebied. Natuurlijk werd het complex bewaakt, maar er loopt gewoon een doorgaande weg langs. Alleen hield ik mijn camera toch maar in mijn tas.
Dus vandaag een rustige dag. Heerlijk buiten in de zon ontbijten en daarna wat inkopen doen in de bazaar. Als we daar plaats maken op een bankje voor 2 vrouwen krijgen we meteen een stuk koek aangeboden. Iraniërs willen altijd iets delen, ontzettend hartelijk. Na een warme lunch terug naar het hotel en straks vroeg naar bed want om 24.00 uur moeten we klaar staan voor een rit van ongeveer twee en een half uur naar het vliegveld van Teheran.

Wij kijken terug op een geweldige vakantie in een gastvrij land. Iran is een boeiend land met bergen, steden en woestijn, het grootste gedeelte onbewoond. Daarnaast heeft het een enorme rijkdom in de bodem. Het land heeft naast olie en gas belangrijke mineralen en is vruchtbaar in de valleien. Dankzij de slimme watervoorziening door middel van qanats (en tegenwoordig natuurlijk ook door pompen) komt er zoveel mogelijk water naar de steden en de akkers. We merken dat het land vooruit wil maar alle Amerikaanse sancties hebben grote gevolgen. De Iraniërs zijn door de eeuwen heen altijd bevochten en vaak hebben ze zich moeten aanpassen aan een nieuwe overheerser. Ze stralen een bepaalde gelatenheid uit. Bij de jeugd merken we duidelijk een weerstand tegen het regime. Ze gaan verplicht naar de islamitische school en dragen verplicht de islamitische kleding, maar velen gaan niet naar de moskee en zoeken de grenzen op. Men wil echter geen gewelddadige revolutie. Toch kan dit zo geen generatie meer doorgaan en wij hopen voor het land dat er een vreedzame ommekeer komt.

Wat een reis, dank jullie wel dat we mee mochten genieten, ik neem aan dat jullie even moeten bijkomen van alle indrukken en avonturen en vooral uit moeten rusten! Wij wensen jullie een goede terugreis

Dinie van Tooren 2019-10-09 19:03:19

Wat een indrukwekkende reis, ik heb genoten van het dagelijks verslag en de vele foto's. Dank je wel dat ik op deze manier met jullie mocht "meereizen". Een hele goede en vooral veilige terugreis gewenst.

Els van der Pol 2019-10-09 19:17:11

Lieve Buurtjes, Het was een mooie ervaring om middels verhalen en foto's jullie vakantie mee te beleven. Wij wensen jullie een behouden terugreis en zien jullie snel weer.

Mathea 2019-10-09 20:44:21

Wij hebben genoten van jullie reis door Iran. Nu een goede reis terug naar huis.

Emmy Theo 2019-10-09 21:45:30

Frouke hartelijk dank voor je prachtige, sfeervolle en informatieve verslagen en fantastische foto's. We hebben een compleet beeld gekregen van het land in al z'n facetten. Wat een diversiteit en schitterende natuur, gebouwen, oudheidkundige interessante plekken - te veel om op te noemen;-). Kortom: wij hebben genoten!! Wat zullen jullie nagenieten van alle indrukken. Het wordt nog een klus (leuke!) om het fotoalbum te maken. Een behouden vlucht, liefs uit Hengelo.

Ineke en Gert Jan 2019-10-09 21:52:27

Bedankt voor de schitterende verhalen en foto's die we dagelijks mochten ontvangen. Voor nu een goede vlucht naar huis,

Fred en Tanja 2019-10-09 22:10:04

Dank je wel voor de heldere reisverslagen. Geweldig om zo mee te kijken in verhalen en beelden. Goede reis naar huis! Liefs.

Willemien Kodde 2019-10-09 22:28:14

We hebben weer genoten van je verslag en de bijpassende foto's... Bedankt voor het delen..