Op een bergtop tussen de rijstvelden

China, Ping'an Village He Ping Longsheng

Wat heerlijk is het toch dat de Chinezen zo punctueel zijn. Wij staan steeds tien minuten voor het afgesproken tijdstip klaar, maar de chauffeurs ook. Vandaag maakten we de rit naar ons laatste hotel in China. Eerst langs de rijstvelden naar de snelweg, een stuk snelweg en via een mooie weg langs de rivier naar de parkeergarage in Longsheng. Daar bezochten we de lokale markt. Longsheng is een grote plaats, maar op de markt zag het er niet erg verzorgd uit. Je moet niet teveel kijken naar alle beestjes die daar verhandeld worden. De Partij voor de Dieren zou hier heel veel werk hebben! We hadden het dan ook vrij snel gezien en de chauffeur begreep ons, zodat we verder gingen op weg naar Ping'an. We moesten net als de Chinezen betalen om naar dit plaatsje te gaan, dat hoog in de bergen ligt (€ 10,- p.p.). Maar we waren niet de enigen, we hebben twee uur in de file gestaan en veel gewacht op de bergweg naar de top. Bovenop de berg bij de parkeerplaats stond de eigenaresse van het hotel al met twee vrouwen met manden op de rug. Onze rugzakken werden in de manden gedaan en we liepen verder omhoog. Eerst langs vele souvenirkraampjes en later vele trappen omhoog, 20 minuten lang. Ik voelde me in het begin bezwaard dat ik kleine vrouwen in de felle zon mijn rugzak liet dragen. Maar naarmate de klim langer duurde werd ik steeds opgeluchter. Ze hadden hun vergoeding echt verdiend en waren blij te horen dat ze ons zondag weer mochten helpen.
En wat een beloning wachtte ons bovenop de berg! Een schitterend uitzicht over goudkleurige rijstvelden tegen hoge groene bergen als achtergrond. Het zijn de Drakenruggengraat rijstvelden van Longji. Als de terrassen met water gevuld zijn in het voorjaar, dan zegt men dat dit lijkt op de ruggengraat van een draak. De meeste terrassen zijn 650 jaar gelegen aangelegd. Morgen gaan we hier wandelen.
We hadden nog steeds niets leuks gezien als souveniertje voor de kinderen en dit was onze laatste kans. Met het omhoog lopen hadden we gezien dat ze hier vrij veel keus hadden, dus we liepen langs alle kraampjes naar beneden. Gelukkig hebben we iets gevonden wat nog in onze rugzakken paste.
's Avonds aten we heel lekker in het hotel en Albert keek naar de landkaart die natuurlijk met Chinese tekens de landen aangaf. Toen zei hij: is die spin echt die daar zit? Dus ik ging er met mijn camera en een eetstokje naar toe om vast te leggen hoe groot hij was. Zeker 10 cm! De eigenaar zei dat de spin niet gevaarlijk was en wachtte op de muggen. Maar omdat de gasten de spin niet wilden, haalde hij hem meteen weg.

Wat genieten jullie! Prachtige foto’s. Leuk zoals je dit ook weer omschrijft. Ook wij hebben maar wat graag gebruik gemaakt van de mandenservice. Krachtpatsers die dames. Nog heel veel plezier in deze laatste dagen.