Met hobbels naar het "platte"land

Guatemala, Santa María Nebaj

Er was via de gids keurig gevraagd of we dinsdagmorgen om 5 uur wilden vertrekken omdat er om 6 uur een wegblokkade zou zijn. Dit punt zouden we dan voor die tijd gepasseerd zijn. Geen probleem vonden we en bij het inchecken vroegen we meteen 2 ontbijtboxen voor de dinsdagmorgen.
Helaas, vanmorgen vroeg was alles donker en de bewakers wisten van niets. Onze chauffeur kwam gelukkig keurig op tijd.
De eerste twee uur tot Chichicastenango was nog donker maar we hadden de route al een keer gereden naar de markt.
We kronkelden van berg naar berg. Eerst door bossen, later over minder begroeide bergen. Net toen we op de top van een hoge pas waren stond er een file. Twee vrachtauto's bleken verderop de weg geblokkeerd te hebben. Er zat niets anders op dan de hele bergpas terug te rijden. Er was één alternatieve route en daar moest je toestemming van de community voor hebben. Die kregen we snel en vervolgens moesten we 30 km stapvoets over een stoffige weg met heel steile hellingen. De uitzichten waren werkelijk prachtig. Het verbaasde ons dat hier zoveel mooie huizen stonden en in aanbouw waren. Vele hobbels en kronkels later kwamen we in Nebaj aan. Ook hier was de weg afgesloten maar dat gaf niet veel hinder.
Uiteindelijk kwamen we op een prachtige finca (haciënda of boerderij) aan. Idyllisch gelegen tussen hoge bergen en groene hellingen. De eigenaar heeft Hollandse roodbonte Holstein koeien en de beige Jersey koeien.
Het is een heerlijk rustige plek. Geen tv en geen WiFi.
Net als met de chauffeur kunnen we hier wel communiceren met de vertaalapp. Zo weten we dat we vanavond om 7 uur hier mee eten. Naast de knusse keuken is een "mooie" kamer met een gedenkhoekje met foto's van de familie. Daar mochten wij met zijn tweetjes eten. Kipfilet, bruine bonen in saus met apart een kannetje witte room, een heet rode pepersausje en 2 soorten tortilla's: dubbele met gesmolten kaas ertussen of de naturel. Als toetje kregen we een kaneelcakeje van gistdeeg.
Hasta mañana!

Onverwachtse dus een prachtige indruk van het gebied. Met lege magen iets minder last van het kronkelen😉. Wat een schitterende natuur en finca.