Caracol, een enorme ruïne, maar door weinigen gezien.

Belize,

Het heeft vannacht flink geonweerd en geregend. Dat gebeurt in deze tijd vaak 's nachts en verklaart waarom de jungle zo groen is. De brulapen sliepen nog, alleen de vogeltjes en krekels hoorden we. Om 7 uur vanmorgen stond de 4x4 drive klaar om ons naar Caracol te brengen. Het zou een lange rit worden over een gedeeltelijk verharde weg. Men is hard aan het werk om een nieuwe weg te maken en het gebied voor een groter publiek te ontsluiten. Het complete project is zelfs medegefinancierd door de OPEC. Het is een traject van 43 km waarvan al een gedeelte klaar is. Dus over een paar jaar zal het hier een stuk drukker zijn!
De route ging eerst door het Mountain Pine Ridge Forest Reserve. Een prachtig gebied met alleen maar dennenbomen. Het tweede gedeelte van de route was door de jungle. Dat lag hoger en de grond is daar vruchtbaarder. Na 2 uur kwamen we in Caracol aan. De gids was zeer deskundig en gaf veel informatie. Recente onderzoeken toonden aan dat Caracol sinds 1500 voor Chr. bewoond was. Het was een enorme stad en er zijn in dat gebied 36.000 bouwwerken geteld (o.a. met de Lidar technologie). Op het hoogtepunt woonden er meer dan 150.000 mensen op 115 km2.
Deze gids had een voor ons nieuwe verklaring voor het vertrek van de bewoners. Niet alleen droogte, voedselgebrek en ziektes was zijn mening, maar vooral ontbossing. De Maya's gebruikten heel veel hout. Zowel voor de constructie van de bouwwerken als voor het koken en men plantte geen nieuwe bomen.
Verder wordt er vaak gezegd dat de Maya's het wiel niet kenden omdat men geen restanten vond. Maar er is wel speelgoed gevonden met wieltjes . Bovendien had men rubber dat men om een wiel deed. De oude wegen in Caracol zijn heel erg breed en ze waren glad geplaveid. Dat hoeft niet voor wandelaars. Toen men wegging van deze site nam men natuurlijk de wagens mee voor het vervoer van bezittingen.
De gewone mensen hadden geen bezittingen, ze droegen ook geen kleding, alleen wat palmbladeren.
Ook in Caracol had men vier groepen bewoners: de gewone man, een tussengroep, de priesters en de elite. Ze woonden elk op een andere plek. De tussengroep bestond uit astronomen en administrateurs. De heerser en de elite woonden in het grootste gebouw Caana (hemelpaleis). Het is enorm breed en 42 m hoog.
Er zijn vele hiërogliefen gevonden waaruit bleek dat Caracol een zeer machtige stad was. Er zijn ook verschillende graftombes gevonden, soms gestapeld boven elkaar. Daarin werd de elite in zittende houding begraven.
Van het beklimmen van de verschillende hoge tempels hadden we trek gekregen en de gids had een uitstekende lunch voor ons in de koelbox meegenomen.
Op de terugweg bezochten we een korte hoge grot, heel mooi gelegen. Daarna nog het uitzichtpunt waar we in de diepte de rivier over de rotsen zagen kronkelen.
Bij de lodge kregen we om zes uur weer tortillachips met salsa en om 7 uur het gezamenlijke avondeten. Dat is heel gezellig met vooral Amerikanen. Voor hen is Belize maar een paar uur vliegen dus zij kunnen hier een korte vakantie houden.
Wat zijn wij verwend met onze luxe maand vakantie!

Mooi hoor. Hebben jullie al die trappen beklommen ??

Marianne 2023-03-16 17:14:17

Haha, niet alles Marianne maar de 3 hoogste tempels wel. Dat was een prachtig uitzicht!

Frouke.en.Albert.op.reis 2023-03-16 23:31:57

Wat een groot bouwwerk, goed dat Albert er voor de dimensies bijzat, had het kleiner ingeschat….t zijn wel vroege dagen elke keer, ik denk dat jullie elke keer als een blok in slaap vallen.