Beijing

Nederland, Meierijstad

Met China Southern Airlines vlogen we in 8,5 uur rechtstreeks naar Beijing. Het vliegtuig was maar halfvol. Gelukkig zaten we bij een raampje en konden we genieten van de prachtige luchten toen de zon opkwam. Het leek net een vuurzee die werd afgewisseld met een gevarieerd wolkenlandschap.
Het is hier 6 uur later en om 6.15 uur landden we. Dus nog een hele dag voor ons.
Het aankomstformulier hadden we in het vliegtuig al ingevuld maar we moesten ook nog 8 vingers en 2 duimen laten scannen. Een gehannes want dat ging bij mij met mijn droge handen heeel traag.
In de aankomsthal stond de contactpersoon ons al op te wachten. Nadat we geld pinden en de hoezen van de rugzakken afgehaald hadden reden we in de spits door Beijing. Zes rijbanen naast elkaar en onze chauffeur crosste van de vluchtstrook, die hij als rijbaan gebruikte, naar de linker rijbaan en weer terug. Voor ons gevoel remde hij steeds op het nippertje, maar net op tijd. Beijing is een grote moderne stad met heel veel wolkenkrabbers en flats.
Na een uurtje kwamen we via een heel smal straatje bij ons hotel. Een heel mooi oud gebouw in de oude wijk (hutong buurt). De kamers waren nog niet klaar en de bagage werd netjes in een afgesloten kamer gezet. We wilden naar het Zomerpaleis, dat buiten het centrum ligt. En zo zaten we om half negen al in een volle metro. Al die Chinezen liepen met telefoons in hun hand en hun hoofd naar beneden. Dat gaf geregeld botsingen. De metro's rijden vlot achter elkaar dus geen lange wachttijden. Wel moesten onze tassen weer door de scanner en wij door een detectiepoortje. Wat een beveiliging! In de metro wordt met lampjes precies aangegeven waar je bent en zo lukte het ons om met overstappen bij het Zomerpaleis te komen.
Het Zomerpaleis was het vakantieverblijf van de keizerlijke familie. De gebouwen zijn pas honderd jaar oud, maar in de 12e eeuw werd er op deze plek al gebouwd. Het Zomerpaleis staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. Het is een heel groot park bij een kunstmatig aangelegd meer met allemaal paleizen en paviljoens. We dachten nog even de drukte van Peking te mijden, maar dat bleek een illusie. Rijen Chinezen voor de kassa en hordes in het grote park. Dit is dus op een mooie dag een vakantie-uitje voor de Chinezen.
Toch was het mooi, echt Chinees en heel apart. In het meer ligt bijv. een grote marmeren boot en er zijn veel leuke bruggetjes. Langs het meer is een heel erg lange overdekte houten galerij met banken, prachtig gedetailleerd beschilderd. In de paviljoens en paleizen is ook veel goud verwerkt. Eentje met een aantal gouden boeddha's binnenin. Er is veel hoogteverschil, echt klauteren en traplopen om bij de paviljoens te komen.
Bij ons zou zo'n attractie ook veel door gezinnen bezocht worden. Maar door de één-kind-politiek zie je heel weinig gezinnen en kinderen.
Om drie uur waren moe, uiteindelijk hadden we een nacht overgeslagen en gingen we met de metro terug naar het hotel. Een mooi en keurig ingericht hotel. Even nog wat eten en wat zullen we dan slapen!

Leuk om met jullie mee te reizen. Heel veel plezier en geniet ervan samen.

Gerdi 2018-09-12 12:30:39

De dag meteen goed gebruikt! Hopelijk straks goed uitrusten voor de volgende dag! Veel plezier!!!!!

Fennie 2018-09-12 14:08:38

Een mooi verslag van de Chinese wereld. Heel herkenbaar. Fijne reis verder.

Marian 2018-09-12 14:16:59

Actief de eerste dag benut met het indrukwekkende zomerpaleis ! Een hele ervaring om dit met de metro te doen. Ook de betaalde 'duwers' gezien, die nog 'metroklanten' in de metro duwen? We gaan met veel plezier je reisverhalen de komende tijd lezen !!