K(r)amperen in Lanquin

Guatemala, Lanquín

Vanmorgen namen we afscheid van de haciënda en het prachtige plekje. De volgende plaats waar we naar toegaan is Lanquin, 6 uur rijden.
Het was een route door de bergen, dus heel veel bochtjes draaien en mooie vergezichten. Er groeien veel verschillende bomen, een soort dennen, maar ook loofbomen. Waar kon werd er van alles verbouwd. We zagen o.a. bananen, suikerriet en koffieplantages. Guatemala is bekend om zijn koffie.
Op de meest afgelegen bergtoppen stonden huisjes of lagen dorpjes. Onvoorstelbaar dat men daar kan wonen en men daar ergens werkt en daaruit inkomen krijgt. Natuurlijk waren er ook mooie grote huizen met gekleurd pleisterwerk. Een groot contrast met de huisjes van adobe (klei) stenen. Voor zo'n huisje staat buiten een blauwe wasbak met een kraan. Maar die luxe geldt niet voor iedereen. Veel vrouwen liepen met een wasmand op hun hoofd en deden de was dus in de gemeenschappelijke wasplaats.
De meeste Guatemalanen vervoeren zich met een tuctuc. Deze karretjes zijn snel en wendbaar en de motor is krachtig genoeg om de bergen op te komen. Maar in een pick-up kunnen veel meer mensen tegelijk. Het leek wel of ze zo nu en dan gestapeld waren.
De wegen zijn zo stoffig dat wij begrijpen waarom de mensen hier nog steeds een mondkapje dragen.
Tot nu toe zien we elke dag enorm veel straathonden. Ze scharrelen binnen en buiten het dorp rond en moeten zelf voor hun kostje zorgen. Voor ons een zielig gezicht, maar het hoort hier blijkbaar bij het straatbeeld.
Het wegdek was lang niet altijd geasfalteerd en er werd veel aan de weg gewerkt. Vrachtauto's volgeladen met stenen en grind reden af en aan.
In de dorpjes droegen de vrouwen weer steeds andere klederdrachten en de kinderen droegen frisse schooluniformen. Heel veel vrouwen liepen met kindertjes in een draagdoek op de rug. Volgens mij is hier een echte babyboom.
Na 6 uur rijden kwamen we in Lanquin, Guayaha Glamping. Volgens onze voucher zouden we een standaardkamer met eigen badkamer in het hoofdgebouw hebben. Er bleek echter een tent voor ons gereserveerd te zijn en dit kon niet omgeboekt worden. Het is wel een mooi plekje middenin de natuur. Het is hier 's avonds onverlicht dus we hebben de zaklamp maar vast te voorschijn gehaald.
Wie had dat gedacht dat Albert ooit nog in een tent zou slapen...

Ongelofelijk dat er mensen (bekenden van jullie) elk jaar vrijwillig 3 weken in zo'n tentje gaan liggen hé Albert? Maar ondertussen maken jullie weer een schitterende reis. Bedankt voor de prachtige verhalen en foto's.

Fred en Tanja 2023-03-10 08:44:37

Het gaat goed, papa wordt echt uit zijn comfort zone gehaald 😀 eerst vrijwillig op een paard en nu in een tent, ben benieuwd naar het vervolg 😉

Fennie 2023-03-10 08:53:55

Wat leuk om van jullie avonturen mee te kunnen genieten. 😊 Veel plezier nog.

Tineke 2023-03-10 10:10:32

Een reis vol avonturen zo te lezen en op de foto’s te zien, bedankt voor mooie verslag beving. PS we hopen dat de bedden opmaat van de Europeanen zijn en niet op 1,50 m lengte zijn :-)

Fons en Teunie 2023-03-10 10:15:35

Wat een prachtige verhalen, zo mooi verteld,bijna of je er zelf bij bent!!! Veel plezier nog

Gerda 2023-03-10 10:25:19

Daar word je nederig van om een keer naar de basis terug te gaan, kun je je eigen bed des te meer waarderen met al die luxe om ons heen al valt het niet mee om de volgende dag met frisse moed en stijve rug verder te gaan! Het is er wel prachtig en ongerept qua natuur. Geniet ze!

Dinie 2023-03-10 12:11:21

Wat een bijzondere reis met fraaie kleurrijke foto’s. Heel leuk om jullie te volgen. Nog een mooie, veilige reis. Gr Wim en Dorothé

Dorothé 2023-03-10 13:40:00

Laat je niet uit je tent lokken hoor Albert!😊