Yazd: het dak op

Iran, Yazd

De gids bracht ons gisteravond naar een ander hotel dan wij opgekregen hadden. Maar zijn informatie was recenter en in het hotel wisten ze van onze komst. Men was heel vriendelijk maar we hadden een piepkleine kamer met een douche/wc in een kast. Omdat we hier na het grothotel 3 nachten zouden zijn en ik wat wilde wassen, begon ik te twijfelen of we wel goed zaten. Ik appte onze contactpersoon van Silk Road. Inderdaad bleek de gids een verkeerd hotel doorgekregen te hebben. Dus we verhuisden naar het echt geboekte hotel. Inderdaad veel beter en ruimer. Lang leve WhattsApp!
Yazd ligt middenin de woestijn op de Iraanse hoogvlakte (1230 m). Het is er erg warm, zeker zomers. De stad is voor het water grotendeels afhankelijk van de qanats. Soms wordt het water wel over 50 km vervoerd. Het oude stadscentrum bestaat uit huizen gemaakt van leem (adobe) met pleisterwerk van hetzelfde materiaal waar stro aan toegevoegd wordt. Soms laat men het stro eerst kiemen en dan opnieuw drogen zodat er geen kiemkracht meer in zit. Ook voegt men zout (volop aanwezig in de woestijn) toe om kiemkracht tegen te gaan. Ook moet sneeuw dat de daken zou laten wegrotten, zo snel mogelijk afgevoerd worden. Het zout helpt hierbij.
Wij hadden geen gids vandaag en regelden een taxi om ons naar de vuurtempel van de Zoroastriërs te brengen. Een interessante plek, waar een vuur eeuwig moet branden. Het is als symbool dat contact maakt met de hemel. De Zoroastriërs zijn volgelingen van de Iraanse profeet Zoroaster of Zarathustra. Vanaf de 3e eeuw tot de komst van de islamin de 7e eeuw was het zoroastrisme de staatsgodsdienst. Yazd is nog steeds een Zorastrisch centrum.
We bezochten daarna het Amir Chakhmaq-complex en het watermuseum. Dit museun is in een prachtige oude koopmanswoning en hier toont men de werking van het qanatsysteem.
Het oude centrum heeft natuurlijk een uitgebreide bazaar waar van alles verkocht wordt. Wij konden er heerlijk rondkijken zonder opdringerige verkopers.
De Boq-ye Davazde Emam, de tombe van de 12 imams uit de 11e eeuw, is gebouwd ter ere van de 12e imam volgens een Koefische (Arabische) inscripte. Links daarvan staat de Zendan-e Iskander uit de 14e eeuw, de gevangenis van Alexander de Grote. Die is hier waarschijnlijk nooit geweest maar de dichter Hafez beschreef het in een gedicht. Het is een voormalige koranschool.
Natuurlijk bekeken we de Masjed-e Jame moskee uitgebreid. Hoge minaretten van 48 m en een prachtig versierde moskee. De mozaiektegels in verschillende tinten blauw en de kunstig gekaligrafeerde koranteksten zijn bijzonder mooi.
Onze nieuwe gids had gevraagd of wij een zgn. Yazdfreewalkingtour wilden doen. Een wandeling van een paar uur langs mooie plekjes in Yazd. Perfect! Onze eigen gids hield hem vandaag en niemand anders had zich opgegeven, dus we hadden een privétour. Bijzondere uitleg en verhalen vertelde hij, teveel om hier op te schrijven. We liepen door oude steegjes en kwamen op vele mooie plekjes. Dit hadden we zelf nooit gevonden. We eindigden op een dakterras van een theehuis om de prachtige zonsondergang boven Yazd te zien.

Geweldig om zo "mee te reizen". wat een indrukwekkend land en grote verschillen in landschappen.Genieten maar!!!!

Fouk 2019-09-30 20:08:44

De eerste foto van die adelaar met uitleg over het Zoroastrisme, herken ik van de Iran tentoonstelling in Assen! erg interessant. Het lijkt er op dat hier de gebouwen prachtig gerestaureerd zijn. Echt schitterend hoor!!

Ineke en Gert Jan 2019-09-30 20:17:17

Ja het is het symbool van de Zoroastriërs over de hele wereld. In India natuurlijk maar wij zagen het ook in west China. Het is geen adelaar maar een symbool waarin een half mensenfiguur centraal staat. De vleugels, staart, ringen en krullen symbliseren de verschillende krachten waar een mens mee te maken heeft. Ze geven een leidraad om zo goed mogelijk te leven.