Met hoge snelheid door Zuid China

China, Kunming

Het was nog donker vanmorgen toen we om kwart over vijf uitcheckten in het hotel. Thee en koffie hadden we al op de kamer gedronken en ons ontbijt kregen we keurig in een tasje mee. Alleen probeerden ze bij de receptie op twee manieren om onze sleutelborg niet terug te geven. Ik was wakker genoeg om daar niet in te trappen tot groot ongenoegen van de receptioniste.
Het was nu een stuk rustiger op de weg en keurig op tijd kwamen we bij het station van de Hogesnelheidstrein. Een enorm stationsgebouw waar we na de nodige controles wachtten tot half acht. Het was een mooie witte trein met veel beenruimte. Onze rugzakken konden keurig boven in het bagagerek. De trein was vol want het was natuurlijk vakantie voor de Chinezen.
Al gauw gingen we met volle vaart richting het zuiden. Van Kunming naar Nanning en door naar Guilin. Een reis van acht uur.
In de ochtend reden we met een snelheid van 246 km door de bergen, maar daar zag je niet veel van doordat we alleen maar door tunnels gingen. 's Middags werd het landschap leuker door de afwisseling van de landbouwgewassen. Veel rijst, maïs, suikerriet en ook thee.
We stopten regelmatig bij een plaats en kwamen vlak langs de nodige torenflats. De Chinezen die daar wonen hebben in onze ogen een triest onderkomen. Vaak is er een compleet traliewerk voor de ramen, alsof het een gevangenis is. De flats staan heel dicht bij elkaar en zelfs hoogspanningskabels, een snelweg of spoorweg voor het raam is heel normaal.
Het is wel grappig om te zien dat de meeste flats een echt dakje bovenop de dertig verdiepingen hebben, een mooie afwerking.
Het landschap veranderde weer in kleine hoge bergen met daar tussenin landbouw. De bergen zijn groen en ze rijzen abrupt uit de vlakte op. Het is het karstgebergte en de bergen zijn van kalksteen. Heel mooi en afwisselend.
Bij aankomst in Guilin stond de chauffeur ons al op te wachten. Na anderhalf uur rijden kwamen we in Yangshuo bij ons hotel temidden van de karstbergen.
We konden in het hotel eten, dat was handig want vanavond gingen we naar de Impression Sanjie Liu, dat is een openlucht lichtshow op de Li rivier met Karstbergen op de achtergrond. Zhang Yimou is de regisseur, hij heeft ook de openingsceremonie van de Olympische Spelen in 2008 in Beijing geregisseerd.
De show is haast niet te beschrijven. Het vertelt een legende van de Zhuang, een etnisch volk hier. Er waren 7 onderdelen met verschillende lichteffecten. Er was een prachtige show die over het vissen ging, rode stroken doek werden op en neer bewogen door mannen op smalle bamboe vlotten. Het leek net een rode golvende zee. Ook de danseres op een gele maan met verlichte mannen op bamboe vlotten er omheen was indrukwekkend. Verder zongen en speelden groepen kinderen mee, dat ging ook klokgelijk. Meer dan 600 lokale mensen werken mee aan de show en 67 artiesten.
Ik heb verschillende gedeelten gefilmd, maar kan die nu niet op dit blog weergeven.
Het was opvallend dat sommige Chinezen al na 15 minuten wegliepen, of steeds heen en weer liepen. De meesten wachtten niet eens het einde af maar vertrokken al terwijl d muziek nog speelde. In onze ogen onbeschoft en het getuigt van weinig culturele interesse. Een mooi slotapplaus was er dus ook niet, jammer voor al die mensen die dit spektakelstuk met grote inzet opvoerden.

We genieten nog elke dag van je reisverslagen. Zoveel dingen van herkenning. Ook die show vonden wij fantastisch . We zullen het straks missen als de reis voorbij is. Nog een paar fijne dagen toegewenst.

Marian 2018-10-02 13:10:41

Wat leuk om the horen Marian, dankjewel! Ja we zijn met de laatste week bezig. Ik kan me voorstellen dat er bij jullie weer een heleboel herinneringen boven komen van dit prachtige land. Hartelijke groeten!!