Kashan, de laatste etappe

Iran, Kashan

We verlieten Isfahan en reden via de snelweg eerst over een grindvlakte en daarna door de bergen naar Natanz. In Natanz bezochten we de Masjed-e Jame of Vrijdag moskee, die 1000 jaar oud is en uit de Seltsjoekenperiode stamt. De binnenkant van de koepel, de mihrab is gestolen en staat nu in Londen in het Victoria & Albert museum. Daarnaast was de verblijfplaats voor de soefi's, de mystieke stroming binnen de islam. Ook hier waren de oude tegels weggehakt en gestolen. Er stond nog een tombe van een soefi die hier in 1299 stierf. Achter de moskee waren de resten van een Sassanidische vuurtempel (3e eeuw). Het was allemaal niet zo bijzonder. In het oorspronkelijk geboekte programma had ik een bezoek aan Nain opgenomen. Maar de gids van vandaag Mayam, komt uit Natanz en het was een stuk omrijden naar Nain.
Het volgende dorpje Abyaneh, bereikten we na een prachtige route door de bergen. Abyaneh ligt op 2500 m hoogte aan de voet van het Karkasgebergte. Alle huizen zijn gemaakt van rode adobe, de lokale leem. Er wonen in de zomer 200 mensen en 's winters als het koud is nog maar 50 ouderen. De vrouwen dragen vrolijke gekleurde kleren en een witte gebloemde sjaal. De mannen dragen wijd uitlopende broeken die bij de getrouwde mannen aan de onderkant doorgestikt zijn. Ezeltjes worden gebruikt om door de smalle steegjes produkten te vervoeren. Het dorpje staat op de nominatie voor de werelderfgoedlijst van UNESCO, maar vele gerestaureerde huizen hadden gasleidingen op de muren en er was bijv. een ingebouwde barbeque.
Om half twee werden we in Kashan bij het hotel afgezet. We hadden aan de gids gevraagd waar we geld konden wisselen maar ze zei niets meer dan 'in Kashan'. Wat een verschil is er toch tussen de gidsen. Ze bellen en appen allemaal onder het rijden, maar de één is een stuk hulpvaardiger dan de ander. De gids van vandaag had moeite met het Engels en was in de auto amper te verstaan. De receptioniste van het hotel gaf ons een kaartje van een geldwisselkantoor in de bazaar. Die ging om vier uur open, en we moesten naar links. Ze zei echter niet dat we door het steegje eerst naar de grote weg moesten. Na lang ronddolen en vele mensen gevraagd te hebben vonden we het. De grote weg blijkt hier vele genummerde zijweggetjes te hebben met dezelfde naam. Dus bijv. 21th Farhang Alley. We vonden een goed restaurant en zijn helemaal klaar om morgen de bezienswaardigheden hier te gaan bekijken.

Bedankt voor de uitgebreide verslagen en foto's. Indrukwekkend. Nog veel plezier in Kashan en een goede thuiskomst. Groetjes Marianne

Marianne van Eeten 2019-10-08 08:30:04

Dankjewel Marianne, jij ook een heerlijke vakantie gewenst! Hartelijke groeten van ons beiden.

Frouke 2019-10-08 11:44:09

Elke keer opnieuw, een groot genoegen om jullie verslag en foto's te mogen volgen. Hartelijk dank en tot gauw ziens.