De oude havenstad Roskilde

Denemarken, Roskilde

Na onze koffers weer dicht gedaan te hebben zijn we via Roskilde naar ons laatste overnachtingshotel gegaan.
Roskilde is, na de dichtslibbing van Ribe , de belangrijkste havenstad geworden. Tot ook deze haven dichtslibde, waarna Kopenhagen tot bloei kwam en bleef als belangrijkste havenstad.
Roskilde is een gezellige stad met een erg leuke winkelstraat en een prachtige Domkerk. Ik heb nog nooit een kerk gezien met zoveel pronkgraven. Er liggen in de veertig personen van koninklijke bloede in de catacombes en boven de grond staan nog alle kisten waarin ze zijn opgebaard.
Ook hier weer heel veel pracht en praal, behalve bij een, denk ik, zwart schaap in familie, die een heel eenvoudige zwarte kist heeft gehad, met alleen een paar zilveren hoekstukken. Die viel wel erg uit de toon. Ook de Dom zelf is een pronkstuk. Voor mijn gevoel wel een beetje veel van het goede, maar zoveel mensen, zoveel smaken.
Na het stadje nog bekeken te hebben ging de tocht verder: met de veerboot oversteken en dan naar Bad Bramstedt, waar we onder gebracht werden in een ander hotel dan de bedoeling was. Dat hotel was overboekt en zodoende belandden wij in een ontzettend luxe hotel met prachtige kamers, midden in de bossen. Je keek ook je ogen uit aan het buffet. Wij vonden het niet erg dat we uit hebben moeten uitwijken.