De kleine zeemeeermin

Denemarken, Kopenhagen

Wij gingen op pad voor een 3uur durende rondrit door Kopenhagen. Dit onder leiding van een Belgische gids.
Hij heeft ons ontzettend veel verteld en laten zien: monumenten die op de wereld erfgoed lijst van Unesco staan zoals het beeld van de dochter van Wodan nav het verhaal over het ontstaan van Sealand. De (nagemaakte Amsterdamse) grachten met het uitgaansgebied Nyhavn. De opera. Pretpark Tivoli. En natuurlijk, daar is ze dan: de kleine zeemeermin omgeven door Japanners die met haar op de foto wilden en nog veel meer, zoveel dat het sommigen een beetje te veel werd.
Daarom werden er ook minder culturele "dingen" getoond bijv. een complex volkstuinen met middenin een moskeetje met een gouden (!) torenspits als tuinhuisje! Wie heeft het.
Ook het paleis van de koningin mocht niet ontbreken in de trip: wel verfrissend: nergens geen beveiliging te zien, alleen een paar wachten met berenmutsen. Je kunt er de muren van het complex gewoon aanraken. De koningin wil dit zo. Ze hebben ook een leuk ceremonieel bij een balkonscene: het volk beneden roept dan: Als je onze koningin wilt blijven, laat je dan zien en dan verschijnt ze op het balkon.
Toch allemaal iets minder formeel en angstig dan bij ons koningshuis.'sMiddags was er nog tijd om te winkelen , maar ook hebben we heerlijk in de schaduwrijke tuin van Christiaan IV gezeten, heerlijk bij een fontein.
Terug in ons hotel vielen we weer over de kerstmannen, deze keer niet in vol ornaat en dat doet de kerstmannen geen goed; een beetje slordig gekleed en nogal gulzig, maar volgens mij is er ook geen een kerstman die een kussen onder zijn kleed moet doen!