Oud en nieuw Malmo

Zweden, Malmo

De literatuur komt deze week ook goed aan bod: we gingen op weg naar Helsinger, naar kasteel Kronborg
Shakespeare is geinspireerd door de legende van de hier wonende Deense prins Amlet bij het schrijven van Hamlet en sindsdien is het kasteel beroemd en wordt het dikwijls gebruikt voor opvoeringen van Hamlet.
Berucht bij ons gezelschap werden de kazematten die je kon bezoeken. Welgemoed dook men de kazematten in om goed halverwege tot de ontdekking te komen dat het pikdonker werd (later bleek dat je bij de ingang een lampje had moeten kopen) en de gangen zo nauw en laag werden dat je ook niet meer om kon keren. Als je dan ook nog halverwege het grote beeld van Holger Danske tegenkomt, waarvan de legende zegt dat hij bij gevaar tot leven komt om de vijand te verslaan, kun je je voorstellen dat je blij bent als je ingehaald wordt door een groep met gids met lamp. Zo liep het toch nog goed af en kwam je via een geheim poortje weer in het kasteel.
Toen maar de frisse lucht in en zijn we met de veerboot naar Malmo gegaaan. Deze stad heeft een nieuw gedeelte gebouwd rondom de spectaculaire toren "Turning Torso", een ontwerp van Kalitrafa. Imposant, om draaierig van te worden.
Maar ook het oude stadsgedeelte is prachtig: vooral het raadhuis met plein.
Over de hypermoderne brug van 14 km teruggereden naar Kopenhagen voor een rondvaart door de grachten .
Moe maar voldaan kwamen we terug in ons hotel waar de jaarlijkse conferentie van over de 100 kerstmannen (in vol ornaat) plaatsvond: met verlichte kerstboom en kerststukjes. En dat bij 24 graden: ieder land heeft zijn gewoontes, maar wennen was het wel!