Hans Christian Andersen

Denemarken, Odense en Veldbeck

We nemen afscheid van Kolding en gaan naar Odense: naar het geboortehuis en tevens museum van HC Andersen. Hij is vooral bekend om zijn 156 sprookjes, maar schreef ook nog een aantal romans, dramatische werken, zo ongeveer 1000 gedichten.
Het museum geeft een overzicht van zijn leven in drie delen. Als eerste de arme jeugd en zijn kunstenaarsdromen.
Het tweede deel volgt zijn vele reizen , maar ook zijn eenzaamheid. Bij de Denen is hij niet geliefd omdat hij trots is op zijn succes en Denen niets hebben met individueel succes: de gemeenschap is het belangrijkste.
Het derde deel gaat over zijn groeiend economisch succes, maar ook de onmogelijkheid om nog een sociaal leven te leiden en zo sterft hij eenzaam.
In de biblioheek van het museum vind je ontzettend veel bewaard gebleven manuscripten en teksten. Een heel leuk museum.
We hebben onze museumdag, want hierna gaan we naar Egeskov: een waterburcht die oprijst uit het water. Het heet Egeskov omdat het verhaal gaat dat er een heel eikenbos is gekapt voor de fundering. Het is een prachtig kasteel dat grotendeels voor het publiek open is, maar ook nog echt bewoond wordt.
Naast het kasteel is er een heel groot oldtimer museum en zijn er prachtige tuinen; dit om toeristen te trekken om zo het onderhoud te kunnen bekostigen.
Over de Grote Beltbrug zijn we naar ons hotel in Veldbeck gereden waar we na het diner nog een strandwandeling gemaakt hebben die afgesloten werd met een drankje.

Wat hebben jullie veel gezien en wat ziet het er allemaal mooi uit! Leuk dat jullie ook wat literaire helden zijn tegengekomen. Ik kan het toch niet laten te denken dat die 'gemeenschapszin' van de Denen ook nogal dicht bij jaloezie ligt...