Dinard en Dinan

Frankrijk, Dinan

Na ons eerste uitgebreide ontbijt met stokbrood, kaas, ham, ei, zoet, muesli en vooral de appelmoes niet te vergeten gingen we op weg naar de markt van Dinard. Deze bestond uit een dagelijks geopende overdekte markt en een wekelijkse open markt. Vooral heel veel vis en schaaldieren; in allerlei soorten en maten.
In de loop van de morgen lieten we de vis achter ons en vertrokken naar Cancale: bekend om zijn oesterteelt. Vandaar ging het verder naar het hoofddoel van deze dag: Dinan.
De basiliek van Dinan is beroemd omdat hij gebouwd is in twee stijlen. Het voorste en eerst gebouwde stuk is echt romaans, maar toen de basiliek te klein werd gevonden is er gewoon een nieuw stuk achteraan gebouwd in de stijl van die tijd: de gotiek. "Rond en spits" achter elkaar.
Na het winkelen en het zoeken en eten van een simpel broodje (dat is nog niet zo makkelijk met al die twee maal warm etende Fransen) zijn we nog naar het panorama gelopen en hebben het kasteel bezocht.
Hierna zijn we op de terugweg naar het hotel nog langs Cap Frehel gereden: een vooruitstekende rotspunt: echt iets voor de liefhebbers van een beetje wilde natuur.