Nesso, de Ponte della Civera

Italië, Nesso

Vandaag is door ons tot rustdag verklaard.

Het is warm en we zijn de hele week in touw geweest. Ondanks dit besluit konden wij het toch niet laten om nog even de plaatselijke trekpleister te bezoeken waar wij al diverse keren voorbij gereden zijn. "Orrido di Nesso" is een waterval die uit meerdere delen bestaat en het water in een smalle diepe kloof stort. Aan het eind van de kloof stroomt het water het Comomeer in nadat het onder een heel oud bruggetje is gegaan. Deze brug was ons doel vandaag.

Nadat wij de auto enkele honderden meters voor Nesso hadden geparkeerd, in het dorp was alles vol, liepen we aan de kant van de weg naar Orrido di Nesso. Vanuit het dorp had je een mooi zicht op het schouwspel en konden wij de brug in de diepte zien liggen. Naast de plaatselijke bar begon de afdaling van zo'n 200 meter naar de brug. Het pad bestond uit treden met allerlei soorten stenen en geen een daarvan was recht en kronkelde door smalle steegjes in het dorp.
Na een stevig kwartier kwamen wij beneden. De brug bleek aardig in trek van zowel de kant als vanaf het water. Het pad liep hier ook op.
Na wat foto's en rond gekeken te hebben gingen we dezelfde weg weer terug omhoog. Het duurde ditmaal geen kwartier maar ruim het dubbele.

Ristorante Eugenio

Het eind van de middag in ons huis door gebracht waarna wij rond zeven uur weer naar "Ristorante Euginio" gingen in het hogere deel van Nesso. Tijdens het eten op het terras werden wij verrast door een onweersbui waarna iedereen naar andere tafeltjes vluchtte onder een grote parasol. Na een Carbonara voor mij, Lasagne voor Marja en een stuk taart van Nona toe, gingen wij voldaan de avond tegemoet.