Dag 10. Naar Saas Grund

Zwitserland, Saas-Grund

Wij gaan vandaag richting Zwitserland. Dit lijkt erg ver maar Zwitserland begint al op driekwart van Lago Maggiore.
We slaan halverwege het meer linksaf richting Simplon. Daar moeten wij beslissen of wij met de autotrein door de alpenreuzen gaan of dat wij via de Simplon pas naar Brig rijden.
We hebben dit van het weer laten afhangen en omdat het wederom een prachtig zonnige en heldere dag is gingen wij over de pas.
Dat was geen verkeerde keus want wat een mooie tocht was dat. Onderweg kwamen wij diverse besneeuwde alpen reuzen tegen en de weg was prachtig. Bovenop de pas uitgestapt voor een verfrissing en een korte wandeling in dit alpen landschap.
Na een even zo mooie afdaling van de pas zijn we via Brig richting Visp gereden waar wij links af richting Zermatt en Saas Fee konden.
Deze weg slingert zich door een vallei met hoge bergen naar een tweesprong waar je alleen nog naar Tasch en Saas Fee kon. Beide wegen liepen daar dood op reusachtige alpen. Wij moesten richting Saas Fee. Na een 20 minuten rijden over een best wel enge smalle weg kwamen wij in Saas Grund aan.

Nu nog ons appartement zoeken. Dat viel niet echt mee maar uiteindelijk toch gevonden. Het appartement bevond zich op de begane grond van een echt Zwitsers appartementen complex en had een donkere sfeer door de overhangende balkons van de boven liggende appartementen. Het appartement was gezellig ingericht en was van alle gemakken voorzien.

De eigenaar had op de tafel een fles wijn neergezet als verwelkoming en we kregen van haar in de loop van de middag elk een zgn. burger pas. Met deze pas kon je gratis met de busdiensten in de vallei en ook in de diverse kabelbanen die dit gebied rijk was.
Nadat wij gesetteld waren vroeg in de middag zijn wij wat in het dorp gaan lopen en hebben wat boodschappen gedaan. Van de prijzen in dit land worden wij niet vrolijk. Het meeste kost hier twee keer zoveel als bij ons.

We hadden al snel besloten dat we deze dagen in Zwitserland maar zelf gingen koken want uit eten hier kost bijna een weeksalaris. Vandaag aten wij schnitzels, aardappels en wortels.

Ik had de eerste dag enige moeite met de omschakeling van Italie naar Zwitserland. Ik had het voor mijn gevoel ook best wel koud en miste enorm de Italiaanse sfeer.