Een dag terug in de tijd (Kufstein en de Kaiser Klamm in Aschau)

Oostenrijk, Kufstein

(Vandaag is het zonnig en 32 graden)

"Kufstein"
Vandaag ging de reis naar Kufstein en specifieker naar het fort en vesting die boven de stad uit toornen.
Na de auto in een garage achtergelaten te hebben liepen wij via de Altstadt richting het fort.
Via de kassa naar het Fort. Dat kon lopend of een glazen lift op een rail langs de rotswand. We kozen voor de lift. Waar ik de rotswand bekeek richte Marja haar blik op een steeds kleiner wordend Kufstein.

Het Fort was grotendeels ingericht als museum met diverse originele plekken zoals de gevangenis boven in de toren waar de revolutionairen in werden opgesloten.
Het was allemaal heel interessant en het Fort was nog in prima staat. Nog even een drankje op de binnenplaats onder een parasol waar wij werden getrakteerd op een concert van een pijp-orgel. Volgens de borden was dat het grootste pijp-orgel ter wereld en bestond uit 4948 pijpen. Dit orgel bleek later in de vesting te staan en werd dagelijks om 12.00 uur live bespeeld.

Vanuit het Fort ging het geheel naadloos over in de vesting. Deze liep trouwens ook heel langzaam door naar beneden en de uitgang.
Onderweg kwamen wij lang de wapenkamers, kanonnen, keukens, onderkomen en het "Heldenorgel" zoals het pijp-orgel officieel heet. Via een overdekte trap, waarnaast een goot liep waar in de middeleeuwen alle zaken waar men vanaf moest naar het dorp werd afgevoerd, gingen wij naar de uitgang!
Na nog een ijsje in de Altstadt naar de auto en door naar de volgende stop.

De "Kaiser Klamm"
We reden terug naar het dorp vlak bij het appartement om van daaruit via een prachtige bergrit naar het plaatsje Aschau te rijden. Ruim 5 km boven dit dorp liep de Kaiser Klamm.

Hier liep een rivier door een vernauwing tussen de rotsen welke erg indrukwekkend was.
Via een smal glibberig pad (rotsen, nat, bruggetjes, planken, lage rotsen etcetera) wat zich gemiddeld 30 meter boven het water bevond baanden wij ons een weg door de klamm. Deze wandeling was ongeveer 1 km lang.
Aan het einde wilde Marja nog even afkoeling zoeken in het riviertje en ging via de rotsige oever op zoek naar het koele water voor haar vermoeide voeten. Het laatste rotsblok werd haar helaas fataal, en de afkoeling was "full body with clothes".

Na weer een beetje opgedroogd te zijn weer de terugweg genomen naar de auto en naar het appartement.