Bellagio, Varenna en Mennagio (of toch niet)

Italië, Bellagio

Vandaag wederom prachtig weer dus maar weer op pad. Na het gebruikelijke ochtend beraad in de groep (van twee), kwam eruit dat deze dag bij uitstek geschikt is was voor een boottocht op het Comomeer, specifiek van Bellagio naar Varenna daarna naar Mennagio en weer terug naar Bellagio.

Rond 10 uur in de auto op weg naar Bellagio. Na het parkeer drama van afgelopen weekend is het vandaag een stuk rustiger en vonden wij gelijk een witte parkeer plek. Na een korte wandeling naar de boulevard kaartjes gekocht voor de boot. Het duurde nog even voor het vertrek en we besloten om nog even een café americano met een heerlijke met pudding gevulde croissant te nuttigen op pleintje bij de kerk.

De boot vertrok om 11:20 uur. Er stond een aardige rij maar niet zo lang als van het weekend. Aan boord vonden we mooie plekken op het bovendek en na een minuut of 10 van inschepen vertrok de boot naar Varenna. Vanaf de boot ziet alles er ineens heel anders en frisser uit en dat gold ook voor Bellagio.

Varenna

Na een goed kwartier kwamen we aan in Varenna. Vanaf de boot konden we al zien wat voor een prachtig dorp het was. Eenmaal aan wal volgden we de massa maar over een prachtig pad, gedeeltelijk aan de rotsen vastgemaakt naar het hart van het plaatsje.
Het was er mooi, knus, druk en vooral heel Italiaans met veel terrassen. Door de drukte was er geen plekje te krijgen voor een hapje en drankje. Na het dorpje verder verkent te hebben weer terug naar de haven om op de boot te wachten.
Hier konden wij nog wel een plekje vinden om te lunchen en hebben dat gedaan. Het was 13:30 uur en de boot zou om 14:00 uur vertrekken.

Mennagio

De lunch al afgerekend maar nog geen boot te zien. Ik liep even naar de kassa van de boot waar bleek dat hij om 14:28 uur zou komen.
Mijn Italiaans is nog niet je dat en verstond niet echt waar de 14:00 uur boot was gebleven?
We gingen de tijd even doden in een klein parkje aan de boulevard. Om 14:15 uur weer naar de haven waar een giga rij op de boot stond te wachten. Italiaanse toestanden dus. De mensen in de rij wisten ons te vertellen dat de rij voor Mennagio en dan Bellagio was.
Totdat de speaker omriep dat de mensen die naar Mennagio wilden met de veerpont (met de auto's) mee konden.
Waarschijnlijk gaven alleen de Italianen hier gehoor aan want de rest bleef in een iets kleiner geworden rij staan. Na ongeveer 10 minuten kwam onze boot aan. Na de kaartjes controle weer aan boord van een ditmaal overvolle boot.
Ik kon gelukkig nog net 2 zitplaatsen op het bovendek vinden. De boot vertrok maar tot verbazing van velen niet naar Mennagio maar terug naar Bellagio. Wij vonden het wel best want wij waren gisteren al in Mennagio. Het bleek achteraf dat er een boot was uitgevallen en ze op deze manier het schema weer op orde kregen. Het was een hard gelach voor de mensen die nog wel naar Mennagio wilden.

Verstekeling

Nadat de boot had aangelegd ging het merendeel aan wal. In de drukte was ik Marja al op het bovendek uit het oog verloren.
Eenmaal aan wal stond ik te wachten op haar. Maar ook toen de laatste passagier de boot had verlaten en de mensen die in de rij aan wal stonden te wachten aan boord gingen, nog geen Marja!
Net toen de nieuwe pasagiers aan boord wilden gaan, ja hoor, daar kwam zij tevoorschijn. Na een korte (emotionele) discussie met een bemanningslid kon zij alsnog van boord.
Het excuus van Marja was dat ze nog wat foto's wilde maken en de weg aan boord kwijt was.

In Bellagio nog een heerlijk ijsje gegeten, wat boodschappen gedaan en naar huis om op ons terras heerlijk te eten.