Lugano en de Monte Bre

Zwitserland, Lugano

Een lange wens van mij was dat als wij een keer in de buurt van Lugano waren wij de Monte Bre met de kabeltrein op zouden gaan.
Vandaag was het zover, vanuit ons verblijf in Careno naar Lugano (Zwitserland) was ongeveer 45km.

Monte Bre

De Monte Bre is een berg aan de rand van Lugano en kan in twee etappes (met de kabeltrein) genomen worden. Het eerste deel start in het centrum van Lugano (Cassarate) en het tweede deel (Suvigliane) aan de rand van de berg . Wij kozen alleen het tweede gedeelte i.v.m. eventuele parkeer problemen en de kosten.

Vanuit Italië naar Zwitserland en door naar Lugano. De Monte Bre lag net even buiten Lugano op een bochtige weg omhoog. Bij het station stond het (kleine) parkeer terrein vol maar 100 meter verder was een mooie gratis parkeer plaats bij een parkje.
Even terug lopen naar het station en de kaartjes gekocht.
Deze kabeltrein bestond recent 115 jaar maar het treintje wat net naar beneden kwam was wel iets moderner.
Toen wij plaats hadden genomen vertrok de trein en werd kaarsrecht naar boven getrokken. De rails lagen best wel stijl tegen de bergwand. Na ruim 10 minuten bereikte wij het eind station. We konden hier gaan genieten van de uitzichten. Er was ook een terras en je kon vanuit daar uren wandelen.

Koffie pauze

Na wat rond gekeken te hebben besloten wij naar een iets lager gelegen hotel met panoramisch uitzicht te lopen.
Daar was een prachtig terras met uitzicht over Lugano en vier verschillende meren. Na een kop koffie en heel veel foto's gingen wij weer terug naar het station. We moesten nog even op de trein wachten en toen naar beneden om onze dag te vervolgen in de oude binnenstad van Lugano.

Lugano

Nadat wij de auto in een garage hadden geparkeerd liepen eerst langs de boulevard van het Lugano meer en daarna door vele gezellige straatjes. Ook nog even de kathedraal bezocht om vervolgens weer terug richting huis te gaan.
Onderweg nog even wat boodschappen voor het weekend gedaan en door naar Nesso. We kwamen wat later dan normaal terug maar we hadden nog wat stukken pizza van gisteren over aangevuld met een broodje Parma ham en wat sla met fruit en yoghurt toe.

Voldaan en moe schrijf ik dit verslag van alweer een mooie zonnige dag op onze Italiaanse vakantie.