Dag 13. Een passentocht.

Italië, Passo Manghen

Marja wilde perse nog even de bergen in, we zitten niet voor niets in Zuid Tirol, en de rit eerder deze week naar de Pannarota eindigde teleurstellend in de wolken.
Voor vandaag hebben we een mooie pas uitgezocht in de buurt van Borgo Valsugana. Passen zijn er hier overigens legio.

Het werd een rondje over de Paso Manghen.
De rit begon in het plaatsje Borgo Valsugana waarna de weg langzaam smaller, bochtiger en spannender werd. Op 1500 meter werd het landschap wat kaler en maakten we enkele fotostops waarvan sommige gedwongen door de koeien die de weg blokkeerden.
Talloze haarspeldbochten, tegenliggers en vooral motoren later bereiken we de top op 2042 meter. Om ons heen zien we nog veel bergen waar de sneeuw nog op ligt.

Iets onder de top gebruiken we de lunch in een leuke berg stubbe. We bestellen hier hete minestrone soep en een broodje bockwurst want het is guur weer buiten, 11 graden, en we komen uit een dal waar het 27 graden is. Het blijkt een favoriete pas voor motorrijders te zijn want ik heb er nog nooit zoveel gezien op 1 dag.
Na de lunch de afdaling aan de andere zijde van de pas waar wij nog enkele keren achteruit moesten om een tegenligger te laten passeren naar beneden. De afdaling ging vooral door bossen en was helaas niet zo mooi als de opgaande kant. Via een mooie weg weer terug naar Pergine Valsugana en San Cristoforo.

Het was een mooie laatste dag in Zuid Tirol.