Menaggio en Porlezza

Italië, Menaggio

Vandaag gingen wij met de auto naar Menaggio, een plaats aan de overkant van het Comomeer iets boven Bellagio.
Eerst over ons slingerweggetje van 12km terug naar Como en van daaruit langs de andere kant van het meer omhoog.

Menaggio

Vanuit Como was deze weg wat breder dan naar ons huis en leek het erg op de wegen langs het Gardameer. Op sommige punten, vooral in dorpen was het vaak lastig of konden de auto's elkaar niet passeren. In enkele dorpen werd dit zelfs in goede banen geleid door stoplichten. Na zo'n 40 minuten kwamen wij aan in Menaggio en kon het gevecht voor een parkeerplaats beginnen. Na twee keer rondgereden te hebben zonder geluk en wat kunst en vliegwerk achter het stuur vonden wij een mooi gaatje in een wit parkeer vak.

Het was een nog een stukje wandelen naar het centrum waar het gezellig toeven was. Het was niet zo groot en na een kleine wandeling een plekje gezocht voor een drankje en een versnapering.

Porlezza

Het tweede deel van de dag gingen wij op verzoek van Marja naar Porlezza aan het meer van Lugano. Hier had zij in het verleden met haar ouders en zus vele jaren plezier beleeft op een plaatselijke camping.
Na alle verhalen over vroeger waren mijn verwachtingen hoog gespannen over deze plaats. Nadat wij onderweg nog even wat boodschappen hadden gedaan kwamen wij aan in Porlezza. Parkeren was hier geen probleem. Na de parkeermeter gevoed te hebben gingen wij op weg langs wat leek op een boulevard.
Schuin aan de over zijde van het meer zag Marja de camping van weleer. De boulevard was niet veel groter dan een meter of 200 en voor de rest was er werkelijk niets te beleven in Porlezza, geen winkels, geen terrassen en geen mensen! De teleurstelling was voor Marja groot want ze had hier in het verleden toch zoveel leuks beleeft.

Paspoort

Na een klein kwartiertje gingen wij weer op weg met de auto. In onze navigatie het adres van ons verblijf ingetoetst en daar gingen we. Tot vreugde van Marja gingen wij langs het meer verder omhoog wat een mooie weg was. Het bleek de we richting Lugano gingen en wij verlieten halverwege het meer Italië. O jee, dacht ik, niet goed, ik had mijn paspoort niet bij mij. Gelukkig merkte wij niet dat we de grens passeerden en we reden in Zwitserland.
Na nog even de tank met benzine gevuld te hebben reden wij Lugano binnen. Van hieruit moesten wij weer richting Como en naar huis in Careno. Op deze route kwamen wij ook via de grensovergang in Chiazzo weer in Italië. En hier waren ze wel aan het controleren! Acht en vier auto's voor ons werden papieren gevraagd. We knepen hem best wel een beetje. Maar gelukkig konden wij ongehinderd door.
Nog even door Como heen en langs ons slinger weggetje naar huis.

Avond wandeling

Na het avond eten zijn wij nog even via een wandelroute door het dorp bij ons huis naar het meer gelopen. Het dorp op zich is al oud maar al lopend waan je je echt een eeuw terug in de tijd. Beneden bij het meer aangekomen troffen wij een klein visrestaurant aan.
Zij waren alleen open als er reserveringen zijn en is alleen bereikbaar via het voetpad. Vandaag was het dicht, geen reserveringen dus. Waarschijnlijk vangt de eigenaar de vis zelf op advies van klant.