Richting Comomeer en ons Italiaanse Huis

Italië, Careno (Nesso)

Nadat wij gisteren ruim 700km hadden afgelegd zonder problemen besloten wij om de resterende 350km vanaf Badenweiler naar het Comomeer i.p.v. de Gotthardtunnel via de Gotthardpas af te gaan leggen. Maar dit plan verliep helaas iets anders!

Na een heerlijke nacht en een uitgebreid ontbijt in het hotel stapten wij uitgerust en vol goede moed in de auto.
Na ongeveer 50km passeerden wij de grens met Zwitserland en konden wij gedurende een paar honderd kilometer onze rechtervoet niet meer helemaal naar beneden drukken want hier mochten wij nog maar 100km per uur rijden.

Gotthardtunnel

Onderweg werden wij via diverse borden en meldingen op de hoogte gebracht dat er voor de Gotthardtunnel een file stond van ongeveer 10km! Eenmaal achter aan gesloten merkten wij al dat er velen alternatieven zochten via diverse passen en de Gotthardpas. Het werd daar dus ook druk en wij besloten maar met de tunnel te gaan.
De file werd op 3 plaatsen voor tunnel gedoseerd doorgelaten waardoor wij ruim 2,5 uur stapvoets richting de tunnel gingen.
Wij waren opgelucht dat wij de tunnel ingingen en verder konden. In de tunnel, een hele oude tunnel, stonk het enorm en werd het snel warmer. De airco was helaas geen optie want dan kwam de stank naar binnen. Na enkele minuten was het kwik al opgelopen naar 36 graden. Wij kwamen om 15:15 uur uit de tunnel en gingen snel verder naar ons onderkomen aan het meer.

Via Pognana 24

Nadat wij een beetje verdwaald waren in de plaats Como vonden wij de weg langs het meer richting Nesso. Deze weg was dusdanig smal en bochtig dat het een kunst was om heelhuids op onze bestemming te komen. Met Marja aan het stuur bereikten wij, na enig zoeken om 17:00 uur ons onderkomen voor de komende 10 dagen aan de "Via Pognana 24" in Careno (Nesso). Er was niemand aanwezig en na een telefoontje met de eigenaresse beloofde zij er over 5 minuten te zijn. Dat werden er ruim 10 minuten (Italiaanse tijden). Ze was een uiterst vriendelijke en aardige vrouw.
Na uitleg over alles zijn wij nu voor een week de trotse bewoners van aan authentiek (groot) Italiaans huis met uitzicht op het meer.
En voor onze auto een prachtige plek op een privé balkon met uitzicht op het meer.

Rond 18:30 uur zijn wij op zoek gegaan naar een restaurant in de buurt waar wij traditioneel spaghetti met dit keer heerlijke pesto hebben gegeten.
We waren best wel moe en gingen vroeg naar bed.

Volgende toch weer over de Brennerpas? Geniet van jullie vakantie!