Een dag naar Salzburg

Oostenrijk, Salzburg

(Vandaag bewolkt 24 graden en in de namiddag regen)

Na een hete dag an gisteren was het vandaag een verademing met 24 graden.
Al vroeg in de auto gestapt om richting Salzburg te gaan.
Een rit van 145 km waarvan ongeveer de helft door Duitsland. De snelste route vanuit ons appartement was omhoog naar Rosenheim (D) en dan rechtsaf naar Salzburg.

De auto in een mooie garage in de Altstadt neer gezet en lopen maar. Het bleek een iets grotere stadf te zijn dan Kufstein of Innsbruck. Mooie gebouwen veel kerken een Dom, kloosters, een Burcht, monumenten, leuke pleinen en heel veel winkel straatjes waarvan er velen onder de gebouwen doorliepen naar andere straten.
Tussen alle winkels ook al/nog kerst winkels en er was zelfs een kerst museum.

Salzburg is ook de stad van Mozart (je weet wel van de muziek en Amadeus). Dus gingen wij in stijl lunchen in Café Mozart.
Na de lunch zwierven wij langs veel bezienswaardigheden, kerken, monumenten, fonteinen en een klooster dachten wij. Maar op het moment dat wij daar binnen stapten werden wij door een man met een grote sleutel in zijn hand in het Duits terug verwezen. Marja verstond het niet en dacht eerst dat het een soort zwerver was die iets wilde verkopen en liep gewoon door. De man die ondertussen nog een tiental mensen naar de uitgang begeleide draaide zich snel om en someerde Marja, nog wel in net Duits, om het terrein te verlaten i.v.m. een "Beerdigung" (begrafenis). Marja volgde de man daarna naar het grote gietijzeren hek dat na haar gesloten werd.

Nadat Marja haar verontwaardiging weer te boven was zetten wij koers naar onze laatste bestemming van de dag in Salzburg, de vesting Hohensalzburg.
De vesting lag hoog boven de stad en was bereikbaar via een stijle kabel tram.
Nadat wij hierin omhoog waren getrokken bevonden wij ons in grote en nog mooie vesting. Van hieruit hadden wij naar alle kanten een prachtig uitzicht.
Na nog een drankje op een terras in de vesting weer naar beneden met de kabel tram en naar de garage.

Tijdens de terugweg begon het te regenen wat een welkome afkoeling was na een warme week.