Dag 7. Bergamo en terug via Pechiera en Sirmione.

Italië, Bergamo

Het weer bij het meer is vandaag bewolkt, grijs met een motregentje.
We besluiten om met de auto op pad te gaan en een bezoek te brengen aan de stad Bergamo.

Via de autostrada Verona-Milaan richting deze mooie stad die op zeven heuvels gebouwd is.
Bij binnenkomst in de stad bevinden wij ons in het lager gelegen deel van de stad.
Het weer is ondertussen iets opgeknapt en droog. Via een mooie weg omhoog komen wij in de oude stad op de heuvels, de Citta Alta.
We wandelen door de straatjes en steegjes volgens een bewegwijzerde route. Het sterft hier van de kerken, de een nog mooier dan de andere. We besluiten een koffiebreak te houden op een terras op het centrale plein van de Citta Alta. Aan alle kanten van dit plein staan kerken. En dat hebben we geweten. Tijdens de koffie en na een bezoekje van een brutaal musje begonnen om klokslag 12 uur alle kerken hun klokken te luiden. Een mooi maar hard klokkenconcert. Na de koffie op dit sfeervolle pleintje door wat winkelstraatjes gelopen waar we de plaatselijke lekkernij aangeschaft hebben. Het is een Polenta e Osei. Deze specialiteit uit Bergamo is gemaakt van cake, gele suiker en vogeltjes van chocolademarsepein.
Hierna de auto weer opgezocht en terug naar de camping.

In de namiddag, het weer is zonnig en warm, gaan we richting Pechiera, een plaatsje aan de onderkant van het meer. We hebben hier afgesproken met Petra die ook haar vakantie aan het Gardameer doorbrengt. Nadat we samen wat gegeten en bijgekletst hebben nemen we afscheid.

Als dagafsluiting gaan wij op de terugweg een avond bezoekje aan Sirmione brengen.
Sirmione ligt aan het eind van een schiereiland onderaan het Gardameer. Het is een schitterend plaatsje met als toegangspoort een middeleeuws kasteel.
De avond en de verlichting geven een zeer romantische sfeer.

Moe maar voldaan keren wij terug naar de camping.