San Francisco

Verenigde Staten, San Francisco

Vandaag de hele dag in San Franciso (City by the Bay) geweest. Deze stad voldeed aan al onze verwachtingen en meer. Een hele relaxte stad, compact, en alle bezienswaardigheden op redelijke loopafstand.

In de ochtend met de bus een stadstoer langs alle bekende punten gemaakt zoals City Hall, Fishermans Wharf, Pier 39, Lombard Street en naar Twin Peaks voor een panorama foto van de stad.

Daarna werden wij gedropt in de City en konden wij zelf de stad gaan afstruinen en naar de plekken gaan die op ons lijstje stonden.
Als eerste gingen wij met de boot een toer door de bay maken. We voeren richting de Golden Gate Bridge. Toen wij eronder door gingen kregen we pas een goed beeld van de afmetingen. Daarna nog langs Alcatraz. Het eiland is nog niets veranderd sinds de film met Clint Eastwood en heel apart om met eigen ogen te zien.

Weer terug aan wal eerst naar Fischermans Wharf en Pier 39 waar het heel gezellig en druk was. Fischermans Wharf bestond eigenlijk geheel uit (vis)restaurants en aanlegsteigers voor rondvaartboten. Pier 39 was iets gezelliger met naast restaurants ook heel veel kroegjes (o.a. een giga Hard Rock Cafe), winkeltjes, stalletjes, artiesten en niet te vergeten de zeeleeuwen. Je kon ze al van ver horen en ruiken. Wat een leven hebben die daar.

Het stadsbeeld in San Francisco is heel apart. De stad is gebouwd op 43 heuvels en dat zie je heel goed terug in het straatbeeld. Alle straten gaan omhoog en naar beneden. Sommige zijn dan ook behoorlijk steil. Er rijden een heleboel bussen (gemeente en toeristen), trams en de bekende cablecars door de binnenstad.

Na een broodje bij Subway (kip terryyaki met uien/mosterdsaus en heel veel groen) naar binnen te hebben gewerkt op weg naar de Cablecars (een must-do in SF). Na een korte voettocht bij het beginpunt aangekomen bleek dat er een wachttijd van meer dan een uur was. Na kort beraad hebben wij besloten dat dit zonde van onze (korte) tijd was die wij hier waren. Het was ook nog eens bloedheet, de heetste dag in maanden (28 graden) de gemiddelde temperatuur in SF ligt rond de 15-20 graden.

We besloten om lopend naar Lombart Street te gaan. Hemelsbreed een kilometer alleen was de betreffende weg ernaar toe waarschijnlijk de steilste in SF. We hebben behoorlijk afgezien maar bereikten ons doel en dat was geen vergeefse moeite. Nog een must-see in SF afgevinkt.
Naar beneden ging een stuk makkelijker maar was hier en daar wel een kuitenbijter.

Een beetje kapot was het tijd voor het avondmaal. Op advies van Steffen naar Appelbees getogen. Hier was geen woord van gelogen want we hebben daar prima gegeten en ruim gebruik gemaakt (ook op advies van Steffen) van de refill optie.

Helaas was de dag bijna ten einde want de bus kwam ons om half 8 ophalen.
Via Pier 39 bij ondergaande zon en de eerste avondverlichting verlieten wij een heerlijke stad waar het gezellig en goed toeven is.

En daar zijn de eerste foto's! Wat een prachtig weer en wees blij dat het zo helder is. Steffen heeft die brug niet kunnen zien door de mist. Zijn jullie al over de jetlag heen? Wel een raar idee, ik ben net wakker klaar om naar m'n werk te gaan en jullie slapen net haha.

Mariska 2015-09-25 08:04:04

hoi mannen, mooie foto's! Hebben jullie geen spierpijn van die steile klim! Hoe is het in de bus? Beetje gezellige mensen? Ben benieuwd naar het volgende verslag. Veel plezier!!

Marja 2015-09-25 13:50:30

Mooie foto's. Die zeeleeuwen liggen inderdaad relaxt bij. Ik ben benieuwd naar jullie beleving van Las Vegas. Las Vegas lijkt mij ook zo'n aparte stad. Heel anders dan SF.

Sherwin 2015-09-25 13:54:18

We hebben geen last van jetleg. De 1e dag waren we wel erg moe. Geen spierpijn en een leuke.groep van alle leeftijden. 3r personen telt de groep.