Bryce Canyon naar Page

Verenigde Staten, Page

Drukke dag

Alweer vroeg op vandaag. Vanuit ons hotel in Bryce Canyon gaan we eerst terug over H12 en H89 via Kanab richting Page. Page ligt net voor een groot "Navajo Nation Indian Reservation" waar de natives het voor het zeggen hebben. Het reservaat beslaat zo'n 64000 vierkante kilometer en beslaat gedeeltes in 4 verschillende staten (Utah, Colorado, Arizona en New Mexico).

Glen Canyon

Voordat we Page bereiken passeren wij weer de staatsgrens tussen Utah en Arizona en konden we weer een uur terug. De rit naar onze eerste stop duurde ruim 2 uur en daar passeerden we Glen Canyon en hadden wij een stop bij de Glen Dam. Deze dam ligt in de Colorado river* waardoor er een meer ontstaat dat enorm in trek is bij watersport liefhebbers. We hadden nog nooit zoveel boten en bootstallingen gezien in een woestijn.

Na de dam werd de rit vervolgt richting Monument Valley (Navajo Tribal Park). We passeren Page, waar wij vanavond ook ons hotel hebben, om de Indian Reservation binnen te rijden en via H98 en H160 naar Monument Valley te gaan. Ook deze rit duurde weer anderhalf uur . En opnieuw was de natuur om ons heen weer adembenemend. Je kon duidelijk zien waarom er hier in het verleden veel films zijn opgenomen waaronder vele westerns.

Monument Valley National Park

We streken neer in het plaatsje Kayenta waar wij een Monument Valley Jeep Tour met Navajo gidsen hadden geboekt. Je moet ook even weten dat de Navajo,s alles beheren in hun eigen reservaat en leven daar hoofdzakelijk van de inkomsen van toeristen. Daarnaast krijgen zij een soort vergoeding per hoofd van de regering. Alle zaken in Monument Valley worden beheert door 4 Navajo families.

Navajo Jeep Tour

De tour startte bij een hotel dat in de tijd was gebouwd door de filmindustrie. We moesten heel even wachten en toen kwamen er 2 Ford trucks (4X4) (sorry, het stond te boek als Jeep Tour) aan waar wij allemaal in konden. De rit begon vrij rustig over geasfalteerde wegen richting de beroemde rotsen. Jullie raden het al, op een gegeven moment sloegen wij af op zandweggetjes, hilariteit alom in beide voertuigen. Toen iedereen aan het gehobbel en de lol was gewend werden wij getrakteerd op een prachtige rit langs alle rotsen die Monument Valley zo prachtig mooi maakt. Er zijn weer tientallen foto's gemaakt waarvan hier een kleine selectie. Bij elke stop werden wij ook getrakteerd op native sieraden die voornamelijk door de vrouwen gemaakt zijn.

Na anderhalf uur door elkaar geschud en gezandstraalt te zijn met het rode zand van Monument Valley weer in de bus voor de terugrit (H160 en H98) naar Page. Ons hotel was de Super 8 Page. Nadat we een hapje hadden gegeten zijn we wat gaan relaxen in onze kamer. We keken wel veel sport, Amerikaanse sporten zoals, American Football en Baseball.
Morgen de helikopter vlucht bij Grand Canyon National Park.