Een dag met twee Gezichten

Oostenrijk, Stadt Rattenberg

(Vandaag is het bewolkt en 24 graden)

Wij hadden vandaag als een rust dag bestempeld.
Dat houd bij ons niet in dat wij de hele dag in of om ons appartement blijven maar niet al teveel gaan rijden na de vele kilometers van onze eerste week hier.

Dus eerst lekker uitslapen, rustig ontbijten en daarna een "plan de campagne" uitstippelen. De keuze viel op een nabij gelegen plaatsje, Rattenberg, en daarna door naar de "Wolfsklamm" voor een mooie wandeling.

Gezicht 1. (de tegenslagen)

Rattenberg was ongeveer 6 km rijden dus daar waren wij snel. In het dorp aangekomen bleek het behoorlijk druk en was er geen parkeerplaats te vinden, aan beide kanten van het dorp. Dit moest wel een heel bijzonder dorp zijn met zoveel toeloop.
Jammer, maar we besloten om het voor nu even links te laten liggen er er in de loop van de dag nog maar eens langs moesten gaan.

Dus door naar de Wolfsklamm. Dat was ongeveer 15 km verderop in het plaatsje Stans.
De weg naar de klamm was prima aangegeven en we werden naar een parkeerplaats geloodst waar wij een parkeer kaartje moesten kopen. Er liep een stromend riviertje naast de parkeerplaats maar de klamm was nog 500 meter omhoog.
Na een korte klim kwamen wij bij een hutje waar een dame toegangskaarten verkocht.
Marja wilde al kaartjes bestellen toen mijn oog op een klein bordje viel met de tekst "Ein Richtung". Wacht even, en na een uitleg van de verkoopster bleek je niet terug te kunnen lopen door de klamm. Je moest een hele rondwandeling maken. Voor deze rondwandeling moest je een redelijk ervaren berg wandelaars zijn! Dat waren wij niet echt in onze zomer outfit en gammele gympen.
Na enig overleg besloten wij dat dit hem vandaag ook niet ging worden.
Terug op de parkeerplaats hebben wij nog een Duitser heel happy gemaakt met onze parkeerkaart.
Dan maar door naar het nabij gelegen slot "Tratzberg". En ja hoor, ook hier weer een parkeerplaats met automaat en een slot dat boven lag en waarvan wij niet wisten wat ons daar te wachten stond. Door rijden dan maar naar het nabij gelegen Jenbach voor wat broodjes bij de plaatselijke bakker. Helaas konden wij die niet vinden en hebben wij bij een Spar supermarkt maar wat te eten gehaald.

Onderweg naar de Wolfsklamm had ik nog een bord gezien met de tekst "Schwaz Silberstadt" en zei tegen Marja daar even te gaan kijken, wat kan er nog mis gaan!
Dat bleek een leuke plaatsje te zijn met een veel te groot winkel centrum en een mooie parkeer garage. Na alle winkels bekeken te hebben het plaatsje in en op een leuk terras terecht gekomen. Drankje besteld en de kaart gekregen voor een hapje. Na een stief kwartiertje bleek dit ons laatste dieptepunt van de dag te zijn. De keuken kon het schijnbaar allemaal niet meer aan en er werden geen orders meer aangenomen.

Gezicht 2. (een verrassing)

Na alle decepties van deze dag toch in de middag nog even langs Rattenberg.
De parkeerplaats was nog steeds behoorlijk vol maar we vonden een plek.
100 meter verderop, door een poort, lag het centrum van Rattenberg. Het dorpje bleek bekend te zijn door zijn kristal en glasblazers, en dat lieten ze zien ook. Veel winkels die glas en kristal in alle vormen, kleuren en maten verkochten. In een winkel werd een demonstraties glasblazen gegeven en was een tentoonstelling van alles wat ze glas maakten, en dat was veel.
In Rattenberg was ook het "Augustinermuseum" waar wij met pasje gratis toegang hadden. Het museum bevond zich in een kerk en daarnaast was de kerk ook onderdeel van het museum. We konden overal in, op of langs. Dus ook op de zolder/dak, klokken en de toren.
Na deze dag van tegenslagen toch nog een leuke, heldere en kleurijke afsluiting.