met Richard en Sander een rondje Gouden cirkel.

IJsland,

De jongens hebben 1 dag om IJsland te bekijken. Dat is niet veel, dus hebben ze keuzes gemaakt. Het resultaat is een route met een aantal dingen om te bekijken.

Geysir en nog meer pruttelpotjes. De Geysir zelf spuit al lang niet meer. De Strokkur is de enige hier die nog een geyser is. We wandelen het afgezettte gebied in, kijken bij een paar poelen met heet water, bij sommige kun je door de stoom die er af komt niet zo veel zien, anderen zien we borrelen of we zien een heel diep gat onder water. Bij de Strokkur sluiten we ons aan bij de andere toeristen die staan te kijken en te wachten tot het water en de stoom omhoog komen. Eerst komt er een klein oprispingetje, nog even wachten en dan zien we het water opbollen en foeshhh daar gaat hij. Wauw, dat is bijzonder!

Gulfoss, de gouden waterval. Alleen als wij er zijn is hij niet zo gouden, want de zon is achter de wolken gegaan. Maar hij is evengoed heel mooi. Wij staan te kijken bij het eerste kijkpunt, direct onder de waterval. Heel breed, in twee hoeken haaks op elkaar dendert het water naar beneden. Het is echt heel veel water! Wij lopen nu niet naar het verste uitkijkpunt, dat kost te veel tijd, en we hebben een heel lijstje af te werken vandaag. Sander wel, die is wat sneller en rent nog even verder tot aan het laatste uitkijkpunt aan de zijkant van de waterval. Enthousiast komt hij terug. "Ik kon helemaal de canyon inkijken, hartstikke mooi!"

Gjalbakkihellir. De lavatunnel bij Thingvellir waar Jan en ik al eerder in zijn geweest. Ik ben nu nog iets verder geklommen dan de vorige keer, nu zie ik de hele gang verder lopen en ook nog een zuil. En ik zie de zijrichels nu nog beter. Richard en Sander klimmen nóg wat verder naar beneden, zodat ze de richels ook kunnen aanraken en voelen hoe glad het is. Weer boven: Richard' s commentaar: WAUW! WAUW! En Sander: dat was écht héél mooi!

Thingvellir. We zetten Richard en Sander even af bij het pad wat naar de Slifra loopt. Ze gaan kijken naar het heldere water - en even voelen hoe koud het is...... brrrrrr! En zo helder! De plaats van de thing geloven ze wel, vanaf parkeerplaats 4 kunnen ze het zien liggen, maar het is inmiddels echt hard gaan regenen, dus zo is het wel prima. Een klein stukje verder gereden - naar de kloof die we al eerder hebben zien liggen maar toen niet meer doorheen gewandeld zijn - is het al weer wat minder hard gaan regenen, dus daar lopen we wel heen. En een stukje er doorheen. Het is echt een hele smalle breuklijn / kloof waar we nu doorheen lopen. Indrukwekkend!

Op weg naar Reykjavik had ik op de kaart een klein geel gestreept weggetje gevonden met 3 doorwadingen. Die "doen" we even. Jan doet de eerste voor: langs het "dijkje" en dan doet Richard er een en Sander ook een, en ook het onverharde hobbelweggetje - met hele grote kiezelstenen - ertussenin. Vlak voor het einde van het weggetje nog een mooi uitzicht op een door een riviertje uitgesleten kloofdal. Ze genieten!

Bij een benzinestation gaan we even lunchen, natuurlijk hot-dogs, dat hoort zo in IJsland.

We rijden Reykjavik door op weg naar Reykjanes schiereiland. Voorbij Reykjavik zien de jongens nu voor het eerst het enorme lavaveld liggen, met alle scheuren, barsten, scherpe stukken, en het lichtgele mos ertussenin. Het maakt op hen net zo' n bizarre indruk als op ons toen wij het de eerste keer zagen. De jongens hebben geen geluk met het weer: het blijft maar regenen en hard waaien. Maar de weg 42 naar het zuiden (die wij vorige keer naar het noorden hebben gereden) is met wind en harde regen weer van een hele andere schoonheid dan met volle zon. Het is er niet minder mooi door! Sander rijdt de kronkelende weg die afdaalt naar de kust langs het grote Kleifarvatn. Richard en ik roepen naar elkaar: "kijk daar die rotspartij, kijk daar, die bergwand!" Er is zoveel te zien! Ik zeg tegen Sander - die na Reykjavik is gaan rijden - "als je ook liever wilt kijken kan Jan ook rijden." Zijn reactie: "Nee hoor, ik vind het geweldig! Zoiets hebben we in Nederland niet! Laat mij maar rijden! Ik geniet!"

Bij Seltun regent het nog steeds pittig, maar Jan, Sander en Richard trotseren de regen om bij de fumaroles te gaan kijken. Jan en Sander zijn na 5 minuten al weer terug, Richard blijft wat langer kijken. De pruttelpotjes overwinnen het van de regen! Het is ook zo bijzonder! "Sommige hoorde ik sissen, geweldig!" zegt hij als hij weer druipend van de regen in de auto stapt. Hij heeft gelukkig een goede jas.

Het stormt inmiddels aardig, rijdend langs de zuidkust zien we de golven opspatten boven de rotsen. Maar de jongens trotseren de regen en de wind om naar de brug tussen de continenten te gaan kijken, wij passen even. We hebben hem al gezien en blijven lekker droog in de auto zitten. Ze komen na een kwartiertje hard hollend terug: Koud!!! Verwarming hoog en dan gaan we weer.

Bij de ingestorte magmakamer hebben we net even geluk, het is heel even droog. Net lang genoeg voor ons om even rond te kijken naar alle mooie kleuren en vormen die hier te zien zijn. Het is de tweede keer dat ik hier ben en ik zie weer nieuwe mooie dingen. Richard vindt het net zo bijzonder als ik om hier te staan op een plaats waar heel erg lang geleden magma zich een weg naar buiten baande. Ik vind het nog steeds bizar. Een magmakamer zo dicht aan de oppervlakte. Meestal liggen ze toch dieper. Dacht ik tenminste, maar de geoloog bevestigde het, dus het klopt toch. Zo bijzonder!

En dan rijden we weer terug naar ons huis in Selfoss, eerst droge kleren aantrekken en dan een restaurantje zoeken. Het eerste restaurantje, een hamburgertent naar Amerikaans voorbeeld, heeft veel drukte binnen. Dan is het vast een goed restaurant. Maar helaas, de bediende zegt dat ze net gaan sluiten. Nou moe, het is pas half acht..... Hier eten ze gewoon vroeg blijkbaar. Het is altijd even aftasten, ben je bijvoorbeeld in Spanje dan kan je voor achten nergens eten krijgen, dat is nog te vroeg. Je zal toch maar als Spanjaard hier op vakantie zijn, dan moet je behoorlijk aanpassen. We vragen naar een ander adres en krijgen de tip voor een hamburgertent bij de brug. Die is nog open, maar het is alleen afhaal. Och, dat is ook geen probleem, we nemen het wel mee naar huis en eten daar. Dat is vlakbij. Lekker een glas cola erbij en eet smakelijk. Jan, Richard en ik hadden ieder een bacon hamburger, maar Sander wilde graag een gewone, zonder bacon. Nu heeft hij er een gekregen met rode kool. Aparte combinatie, maar wel lekker.

Toen we thuiskwamen hadden we de kraan om het warme badje in de tuin te vullen, open gezet. En voor we naar bed gaan, zitten we met zijn allen lekker in de tuin in het badje. Ook al regent het nog een beetje, dat is niet erg, het water is lekker warm, biertje en portje er bij. Prima zo!