Laxa power plant

IJsland,

Een donkere dag vandaag, geen straaltje zon, grijze wolken met af en toe wat wit, schuimkopjes op de golven in het meer want er staat een stevige wind. Ook dat heeft zijn schoonheid.

Ook het Myvatn meer - waar we weer langs rijden voor een klein rondje vandaag - blijft even mooi. We nemen ondanks de regen even tijd om een paar mooie dingen op de foto te zetten en even rond te wandelen over een paar kleine kratertjes. Het lavaveld Holasandur is misschien juist omdat het donker weer is heel mooi om te zien. Een eindeloos uitgestrekte woestijn, grauwgrijs, onderbroken door hele velden lupine, waarmee ze proberen het land weer vruchtbaar en geschikt voor begrazing te maken. Een stukje verder naar het noorden zoeken en vinden we de Ysthiver, een kleine geyser in een gehuchtje van 4 huizen en een even groot aantal kassen waar tomaten gekweekt worden met behulp van de warme stoom uit de grond voor warmte en energie. Het zouden de lekkerste van heel IJsland zijn. We maken een praatje en kopen een pond tomaten, een paprika en een komkommer. Ze zijn inderdaad heel erg lekker! Uit ons praatje is gebleken dat er hier geen warm badje meer is, dat is afgetopt voor de tomatenkweek. Er is nog wel een klein geysertje. Hij spuit niet zo hard, ongeveer een half metertje, maar evengoed is dat leuk.

In de wilde Laxa rivier is een dam gebouwd en staan nu 3 indrukwekkende energiecentrales. De rivier blijft even indrukwekkend want de zelfde hoeveelheid water stroomt weer verder na de dam.

We zien nog een prachtig klein kratertje, met allemaal laagjes gestolde lava aan de binnenzijde, en ook wat grote druppelvormige hangers. Als je goed kijkt heeft de lava ook verschillende kleuren, van blauwgrijs tot bruinrood. Door de laagte in de uitstroomzijde kunnen we naar binnen lopen en dan een klein rondje binnen langs de kraterwanden.

We waren eigenlijk van plan via deze route naar Akureyri te gaan vandaag om goedkoop te tanken en wat voorraad boodschappen te doen, want het winkeltje hier heeft niet zo veel. Maar het is al weer half zes en om 6 uur gaat de winkel dicht. Dan maar niet. We halen wel wat eten in het winkeltje hier, dat is tot 10 uur ' s avonds open. We grappen wat met het meisje wat in de winkel de kassa bedient, ze helpt ook in het restaurant en was daar nog even bezig terwijl wij in de winkel uitzoeken wat we willen hebben. Ze hebben niet altijd de prijzen overal bijstaan en wij wilden weten hoe duur een pak diepvriesloempia' s is dus scant Jan het zelf even aan de kassa. Vervolgens zetten we onze boodschappen neer en rinkelen we het belletje. Als ze dan komt en ziet dat wij het eerste artikel al hebben "aangeslagen" grapt ze: " toch gemakkelijk hè, zelfbediening." We krijgen ook een zelfgemaakt nylon tasje mee, die liggen daar in een mandje en ze zegt: "Jullie blijven hier nog even dus mag je ook een wisseltasje". Dat is nou een van de leuke dingen van een huizenruil, de mensen weten wie je bent, zeker in zo' n klein gehuchtje als dit, waar ze het al gehoord hadden van Sighvatur en Eva dat wij zouden komen.