Wandelen tussen de regenbuien door

IJsland,

Het gaat regenen vandaag, dus gaan we geen lange dag met een grote wandeling doen maar een kort dagje met een kleine wandeling. Naar Dimmuborgir en dan maar hopen dat als we daar gaan wandelen het net even niet regent. Dat lukt niet helemaal, maar het valt mee, de ergste regenbui krijgen we als we er heen rijden, en als we wandelen vallen er nog wat druppels. In eerste instantie vind ik de lava rotsen een beetje tegenvallen, ik herken er niet de lava pilaren in die we gisteren bij Höfdi zagen en vanmorgen ook nog bij Kálfaströnd waar we eerst nog even gestopt waren om naar vogels te kijken. Het regende nog dus wilden we toch nog niet gaan wandelen en zolang ik in de auto blijf zitten met het raampje open om de vogeltjes te "schieten" met de camera worden we er niet nat van. We zagen er weer een die we nog niet gezien hadden, ik denk een IJslandse brilduiker, een beetje dikke zwarte kop met een wit vlekje en een witte hals en buik met zwart/witte veren.

De rotsen van gestolde lava in Dimmuborgir zijn al heel oud, en dus ook al voor een groot gedeelte geërodeerd, wat inhoudt dat je de pilaren eigenlijk niet meer herkent als pilaren, omdat er hele bergen afgebrokkelde stenen naast liggen. En bovendien is er - om verzanding te voorkomen - een berkenbos tussen aangeplant. Dat is nou echt wel jammer, wat daardoor gaat veel van het zicht op de rotsformaties verloren doordat er begroeiing voor staat. Als ik de boompjes wegdenk en er zwart zand voor in de plaats denk, dan zouden de rotsformaties nog veel indrukwekkender zijn. Dus eigenlijk loop ik een beetje te mopperen op de beheerders van het terrein die flora en fauna belangrijker vinden dan geologie. Dan maken ze er ook nog een "show" van door een grotje in te richten alsof hij ooit bewoond was. Maar als ze daar mee willen demonstreren dat er hier in vroeger tijden wel eens een banneling geleefd heeft, moeten ze er geen kistje met een rekenmachine inzetten. Dat is wel een beetje raar. Mischien zit er wel eens een vrouw truien te breien die ze dan verkoopt? Geen idee..... Ze zou er misschien wel goed mee verdienen, want het is hier wel een echte toeristenattractie. In een gat waar het pad dat naar de Hverir doorheen loopt, wil iedere toerist natuurlijk even op de foto, sommigen in grappige houdingen (vooral jongeren). Nou vooruit, dan doen we maar even mee.

Pas als we bij de Kirkjan rotsformatie komen herken ik er de geologische lava pilaren in. Vier in een rechthoek bij elkaar, waardoor het dak van de lava is blijven liggen en nu een soort van arcade vormt. Binnen in de hoek zijn ook nog 2 mooie plateaus van lava te zien. Kijk, dat is wat ik wilde zien! Jan blijft geduldig zitten wachten op een steen terwijl ik rondwandel tussen de zuilen en onder de arcade om alles maar goed te bekijken en te fotograferen. Soms vraag ik hem wel eens of hij het nog wel leuk vindt om met zo'n hobby-geoloog op vakantie te zijn. Dan zegt hij eerst "nee" (met een dikke smile), en geeft me dan een knuffel. We hebben het heel fijn samen op deze vakantie. Tijd voor elkaar, tijd voor het bekijken van mooie dingen, tijd voor mij om geologische formaties te ontdekken, tijd voor Jan om routes in het binnenland over onverharde wegen met doorwadingen te rijden. Prima vakantie zo!

We lopen de rest van de wandeling uit, en nu ik weet waar ik op moet letten begin ik nog wel meer pilaren te herkennen. En of het nou wel of niet geologisch goed te herkennen is, de wandeling is toch wel mooi door de natuur om ons heen. Ik zie nog een koperwiek (of een kramsvogel) die twee zijn moeilijk uit elkaar te houden. Het valt ons trouwens wel op dat de IJslandse flora vrij weinig soorten kent, en ik denk ook te weten hoe dat komt. We zien hier vrijwel geen bijen of hommels. Daar is het waarschijnlijk te koud voor, die zouden de lange winter niet overleven denk ik. Dus kunnen er ook niet veel bomen en planten zijn die afhankelijk zijn van bestuiving door bijen. Zo zien we wel berken en lijsterbessen, bomen die voor hun bestuiving afhankelijk zijn van de wind of van vogels, maar bijvoorbeeld geen lindes of appelbomen die afhankelijk zijn van bijen en hommels voor bestuiving. En zo zal het ook zijn voor planten en bloemen.

Dan maken we ook nog even tijd om naar de supermarkt te gaan, want ons eten is weer op. We kopen een lekkere lamskarbonade, die hadden we al eens eerder, en lamsvlees valt in prijs nog een beetje mee. Kip (en dan nemen we nog kip uit de diepvries, dat scheelt ook nog), varkensvlees en rundvlees is duurder, en vis is ook best duur ook al is dit het land van de visserij. Van Eva hoorde ik een mooi verhaal over een heel klein eilandje ten noorden van IJsland, dat langzaam in de zee verdwijnt en ze nu kunstmatig met beton verhogen zodat het maar een eilandje blijft dat bij IJsland hoort waardoor de grens van de territoriale wateren van IJsland groter blijft zodat daar geen andere landen mogen vissen. Nu is Jan niet zo'n viseter dus houden we het bij vlees. Evengoed zijn we voor boodschappen voor een paar dagen weer 14000 kronen kwijt. Omgerekend bijna 140 euro. Pittig! We waren eerder al bij een garage langsgereden om motorolie te kopen, maar die verwezen ons naar de supermarkt, daar staat het inderdaad gewoon in het schap, maar de motorolie zit ook bij de totaalprijs in natuurlijk, maar dan nog, het is gewoon een duur land. Meestal als we op vakantie zijn eten we toch nog vaker dan nu in een restaurantje, of drinken ergens een kop koffie/thee met wat lekkers, dat doen we hier al helemaal niet. Ze rekenen vrolijk 6 euro voor een kopje koffie. Voor een kom soep met een sneetje roggebrood: dik 20 euro. Voor een 3-gangen menu in een restaurant: tussen de 40 en 90 euro! We koken wel zelf, en als we een lange dag hebben proberen we zoveel mogelijk bij een benzine station te eten, daar kun je nog een hamburger met friet of een enchillada met kip eten voor tussen de 15 en 20 euro. Dat is nog te doen.....

Zullen we maar een crowdfunding actie starten? ETEN VOOR ONZE IJSLANDGANGERS,😆groeten en geniet lekker verder,die sporschool komt thuis wel weer Jan zetten we na september op 4x4 proeven met veel klimwerk dat helpt vast!

marjolijn van der kaaij en ton van der kaaij. 2017-07-14 23:02:08

Ik zag dat jullie een trol gezien hebben. Die ronde rots met dat gras bovenop. De 35ste foto.

Dorrie 2017-07-16 19:08:08

Dorrie: ja, leuk is die !