Verkassen naar volgende ruilhuis in Selfoss

IJsland, Selfoss

Jan kijkt regelmatig even op een site waar ze aangeven of er aardbevingen zijn geweest. Meestal zijn het kleintjes van 1 - 2 op de schaal van Richter. Gisternacht is er dus eentje geweest die wat pittiger was. Maar wij hebben er in Budardalur niets van gemerkt. Het was in het zuiden en wij zaten toen in het noorden.

Vanmorgen inpakken en schoonmaken, als we klaar zijn gaan we nog lekker even naar het zwembad. Dat hebben we al die tijd hier nog niet gedaan. Het is een uitgebreid zwembad, met een baantjesbad buiten, een speelbad binnen, een glijbaan, een warm bad met verschillende bubbel-lig- en zitplekjes, een waterval, twee hotpots een van 38-40 graden en een van 40 - 42 graden. En ook nog een stoombad en een koudwatervat. Heerlijk om even een uurtje te relaxen. Weer terug thuis pakken we de auto in en gaan op weg naar Selfoss. We hebben waarachtig file vandaag het eerste stukje Reyjkavik uit, ik denk dat heel veel mensen op vrijdagmiddag de stad verlaten en naar het platteland gaan, naar een weekendhuisje. We passeren de Hellisheidi geothermische krachtcentrale, die - net als de Krafla centrale - enorme wolken stoom de lucht inblaast. We zien in de buurt van de centrale nog wel wat rokende fumaroles liggen, maar niet zo veel.

In Selfoss passeren we de rivier de Hvita over de brug, het is een grote brede rivier - met smeltwater van de Langjökull - zien een kerkje bij de rivier oever, letten alvast goed op wat voor winkels hier zitten, en zijn al snel bij ons huis voor de komende twee weken. Het is een heel ander huis dan in Reykjavik, dit is van een ouder echtpaar, en ze hebben een hele vreemde smaak. Prachtige oude houten kasten, een marmeren tafel, gezellige bruin leren stoelen, maar dan heel veel "kitsch": glimmend koper met nepkristallen lampen, een tafelkleed van machinaal gemaakt nepkant met pailletjes en kraaltjes, kaarsjes met goudrandjes. Een servies van porselein met gouden randjes, maar dan weer aluminium bestek en in de hele keuken kan ik maar 2 mokken vinden. Wel theekopjes, maar dat zijn van die kleintjes. Tja, we zullen het er mee moeten doen. En verder hebben we nog wel een beetje een probleem. Ik had gevraagd of het goed was dat wij een bevriend echtpaar te logeren zouden krijgen. Dat was prima, werd er geantwoord. Maar nu vinden wij maar 1 logeerkamer met een eenpersoonsbed. Er is nog wel de tevekamer met een bank, maar dat is voor Richard en Sander verder niet zo'n probleem, maar voor Simon en Dorrie is het niet leuk, dan kunnen ze niet eens bij elkaar slapen...... of ze moeten verder oefenen voor de wandeltocht in Amerika en in de tuin gaan slapen. Dat deden ze laatst thuis ook. Nou ja, we zien het wel. Het is niet anders. Wij gaan straks nog even in de hottub buiten en dan kijken of dit bed lekker slaapt. Welterusten!

Dirkje, Het slapen zal inderdaad geen enkel probleem zijn. Liefs, Simon en Dorrie

Simon 2017-08-05 22:01:01

Slaapplekken zien er goed uit.