Een rustdag voor de boot. En het wat en waarom van ons grote avontuur!

Verenigd Koninkrijk, Scotland

Zondag vandaag.
Onze auto is onderweg van Varberg naar Kollafjordur, waar hij morgen aan zal komen.

Nu eerst maar eens onze blog goed beginnen, Jan heeft al wat gepost, maar het leek mij leuk voor de lezer te weten wat we gaan doen en waarom. Een jaar geleden ontstond het idee bij Jan om samen (dat is dus Jan en Dirkje) naar IJsland te gaan als speciale vakantie omdat we in mei dit jaar 40 jaar getrouwd zijn. In eerste instantie vond ik het niet zo'n geweldig idee. Want wat wist ik nou helemaal van IJsland? Het is een koud land en het is duur, en ja, het is wel mooi, maar als ik mag kiezen: ik ga liever op vakantie naar warme zonnige landen! Maar toen liet Jan me foto's zien van prachtige watervallen, uitgestrekte lavavelden, pruttelende solfatarenvelden, spuitende geisers, mooie bergen van prachtig gekleurd vulkanisch ryoliet-gesteente, lavatunnels, basaltrotsen, en nog veel meer geologisch spektakel. Tja, dat leek me toch wel. En koud? Ja, het is er koud. Maar ook daar wist Jan me weer te overtuigen met de belofte van natuurlijke warme badjes, die gewoon overal in de natuur te vinden zijn. Het laatste punt: duur! Ja, dat is wel een probleem natuurlijk. Maar als het zou lukken om een huizenruil te vinden viel dat ook wel mee.

Dus begon ik een jaar geleden mensen te zoeken die voor de tijd van een vakantie hun huis wilden ruilen met het onze. Ik vond wel mensen die interesse hadden, dus moesten we gaan beslissen. Doorgaan met dit plan of toch maar niet. Want bleef nog de vraag hoe we rond wilden gaan reizen. Als we een auto zouden gaan huren werd het alsnog duur. Jan ging de mogelijkheden onderzoeken om een auto mee te nemen. Zelf met de boot gaan en de auto mee op de ferry was een mogelijkheid, maar het is een overtocht van 3 dagen, en die gedachte is niet aantrekkelijk, ik word altijd wat misselijk op een zeeboot. Bovendien is zo'n overtocht met een ferry ook best prijzig! Jan zocht door en vond de mogelijkheid om onze auto te verschepen met een container schip. Kost ook niet niks, maar als we lang gaan, is het de kosten wel waard.
We besloten: we gaan het doen! Jan ging de Pinguin (onze 4x4 auto, die heet Pinguin omdat er op de hoes van het reservewiel een pinguin staat afgebeeld) prepareren, en ik ging echt aan de slag met het zoeken van huizenruilen. Na een half jaar goed zoeken, veel mail-correspondentie en de nodige teleurstellingen, was het me gelukt 4 huizenruilen in verschillende gebieden van IJsland te vinden. Dus: we kunnen!

Jan was ondertussen ook al goed op weg met de Pinguin, er kwam een snorkel op, een lier, een body lift, een sper. We gingen proefrijden, en alles werkte, dus we hebben er alle vertrouwen in dat we met de Pinguin de F-wegen op IJsland aan kunnen. F-wegen zijn kleinere wegen, niet geasfalteerd, en soms met rivier-oversteken. Daar kun je ook alleen maar met een geschikte terrein auto gaan rijden. Nou, die hebben we! Jan boekte de overtocht, hij boekte de vliegreis, en ik maakte al mijn huizenruilen definitief. Het gaat echt gebeuren!

Maar dat waren nog niet alle voorbereidingen die we moesten doen. Want voor zo'n avontuur willen we wel goed voorbereiden. Dus we lazen reisgidsen, zochten op internet, maakten een lijst van wat er allemaal te zien is, waar we heen willen. Jan maakte zelfs een lijst van de warme badjes, met geografische positie erbij. We kochten goede waterdichte warme laarzen, ik kocht een goede wind en waterdichte jas, een paar winddichte en waterafstotende wandelbroeken. Handschoenen en muts niet vergeten. Terwijl het in Nederland in mei lekker warm was pakten wij onze winterkleren in voor een vakantie. Eigenlijk toch wel een beetje raar.....
We kochten zelfs goede slaapzakken, niet dat we van plan zijn om daar in te gaan slapen - we slapen liever in een warm bed in een goed verwarmde IJslandse woning - maar voor het geval we 's morgens een rivier oversteken op weg naar een mooi gebied, en op de terugweg tot de ontdekking komen dat het waterpeil zoveel is gestegen dat we niet terug kunnen. Want dan moet je in de auto overnachten! En ik hoorde al van mensen die dat overkomen was….
Jan is deze blog begonnen, maar ik vermoed dat ik (Dirkje) het meeste zal gaan schrijven, want dat is nu eenmaal wat ik doe. Foto's maken, onze ervaringen opschrijven en er later een reis-album van maken, dat doe ik altijd al. Een vakantie is voor mij 3 x plezier: het voorbereiden, de vakantie zelf, en de napret door een reis-album te maken. Nu voor het eerst een blog schrijven dus. Ik hoop dat jullie die dit lezen, het leuk vinden om ons te volgen in ons grote avontuur. Wij hebben er in ieder geval zin in!

Wat een onderneming! Logistiek puzzelstukje, lijkt me. En dan moet de vakantie nog beginnen?

Marian 2017-06-11 14:03:09

Die puzzel was uitbesteed: gewoon je auto in Rotterdam overdragen en dan maar hopen dat de auto op tijd in Reykjavik is, zodat we tzt aldaar met de Vitara op vakantie kunnen.

Iceland 2017-06-11 15:53:59

Heb Ik je dan toch aangestoken met het reivirus Jan? En stomme streken ook vermelden he!

Piet Fernhout 2017-06-11 18:01:38

Dirkje bedankt voor deze prachtige inleiding. Met zo'n voorbereiding moet het toch gaan lukken. Ik wens jullie veel pleziet en laat ons vooral meegenieten!

Marian 2017-06-11 23:20:40

O, daar is dus IJsland, dat kleine eiland vlak voor Groenland. Die auto van jullie maakt wel een geweldige omweg! Goed dat jullie er zelf niet in zitten.

Chundra 2017-06-12 12:43:28

Ik heb de atlas voor mij liggen. Wat een avontuur! Interessant Ik volg jullie op de voet.

Thea Gerritsen 2017-06-12 13:12:33

Dirkje goed verhaal ! zal best goed aflopen met genoeg verstand , brandstof die niet bevriest.. en stroom moet het lukken groeten George

George Westerbeek 2017-06-12 13:14:44

@george: brandstof bevriezen, dat is wel erg pessimistisch betreffende het weer! We gaan het zien!

Iceland 2017-06-12 13:39:23

Verslagen lezen is meegenieten! Dank jullie wel dat we mogen meegenieten :)

Iris 2017-06-12 13:39:40

Ik ga lekker met jullie meereizen! Maar het voornaamste is: ga vooral genieten!! Ik wens jullie een hele fijne vakantie!

coby van straalen 2017-06-12 14:02:01

Hoi Jan en Dirkje Onze caravanclub gaat in augustus met caravan naar Ijsland Dus je komt ze vast nog tegen Maar ik ga je wel volgen riny

riny van zijl 2017-06-12 16:45:47

Wat leuk om op deze manier met jullie mee te reizen. Wij wensen jullie veel plezier en "een behouden vaart" Hartelijke groet, Ook van Daan

Coby 2017-06-12 19:43:13

Wat een spannend verhaal heb je geschreven. Ik vindt het leuk om het te lezen. Ik lees nog wel wat jullie allemaal meemaken. Groetjes Els.

Els van den bosch 2017-06-12 20:48:24

Wat een avontuur Jan en Dirkje. We gaan jullie op de blog volgen. Heel veel plezier

Wouter en Riet Kraak 2017-06-12 21:28:19

veel plezier daar zien we toch ook iets van ijsland!