de wandeling zit nog in mijn benen, even rustig dagje

IJsland,

Als ik wakker word vanmorgen voel ik de wandeling van gisteren nog in mijn benen. Dus rustig opstarten. Badje, ontbijt, beetje rommelen in huis, blog bijwerken. Jan doet wat boodschappen, en ' s middags rijden we nog even naar het Myvatn. De zon schijnt vrolijk, en het kleine meertje waar we steeds langs rijden ligt te glimmen in de zon. Het is een leuk gevormd meertje, met een klein eilandje in het midden, een droogstaande uitloper waar uitbundige witte pluisbloemen bloeien. Ook de Laxa rivier is mooi om te zien zoals hij kronkelend door het dal stroomt, er staan altijd wel een paar mannen in te vissen. Jan wil even met de drone oefenen, want dat ging gisteren niet helemaal goed met het filmen met de drone. Bij de Skutustaðir, een groep pseudo kratertjes aan de zuidkant van het Myvatn loopt een wandelpad, daar ga ik een kort wandelingetje van 1,5 kilometer maken - want ik moet juist wel een beetje blijven bewegen ook al heb ik zere benen - en dan gaat Jan proberen om mij met de drone te volgen. Want hij wil nog even oefenen. De kratertjes zijn leuk, en ook het uitzicht op het Myvatn is mooi, al is de zon weer schuilgegaan achter de wolken.

Ik probeer nog wat vogels te fotograferen, maar ze zijn eigenlijk te ver weg. We rijden even terug langs het meer, waar de rivier de Laxa uit het meer stroomt, daar schijnt het ook goed vogels kijken te zijn. Als we staan te kijken komen er een paar Nederlandse dames aan, ook naar vogels kijken. Ze weten er heel veel van, en ze noemen voor mij de Nederlandse namen op van de vogels op mijn IJslandse vogelkaart, zodat ik ze er bij kan schrijven. Knap hoor dat ze al die namen uit hun hoofd weten. Maar zo heeft ieder zijn hobby-kennis. Op mijn beurt vertel ik hen wat over geologische dingen die ze wel gezien en gefotografeerd hebben maar waarvan zij geen idee hebben wat het is.
Ze wijzen naar een paar eenden in het water aan de andere kant van de rivier: harlekijn-eenden. Ok, die had ik nog niet op de foto, we rijden voor we terug naar huis gaan nog even naar de andere kant van de rivier (de brug was vlakbij), zo: gevangen in de lens!

Wat een prachtige natuur en geweldig mooie foto's. Een groot contrast met de "lava" foto's. Veel plezier met alle ontdekkingen.

Johanna 2017-07-12 22:56:40

witte bloemen, 5e foto? Volgens mij is dat gewoon zevenblad

chundra 2017-07-14 01:16:07

Grappig om te zien dat de natuur daar maanden later is dan bij ons. Hier echt geen pulletjes en paardebloempluis meer.

Dorrie 2017-07-14 10:43:21

Chundra, dat zou best kunnen, die zevenblad zie ik natuurlijk nooit in bloei, die haal ik uit de tuin....