wandelen bij Heidmork

IJsland, Hafnarfjörður

Het bevalt wel zo, ' s morgens een beetje aanrommelen, en rond lunchtijd op pad, lunch mee en lekker ergens picknicken en een stukje wandelen. Vandaag rijden we eerst naar de kust net onder Hafnarfjordur, ik wil nog graag wat foto' s maken van het lavaveld langs de 1 waar we nu al een aantal keren langs gereden zijn, maar nog nooit gestopt zijn. Er loopt een klein weggetje richting de zee, en daar kan ik mooi wat foto' s maken. Ook van een paar aalscholvers die hun veren drogen op een rotsrandje langs de kust. Jan blijft in de auto, zijn boek lezen, maar dan hoor ik hem praten: hij heeft contact met een zend amateur uit Reykjavik. Goh, dat is voor het eerst in de vakantie. Blijkaar zijn er toch niet zo veel zendamateurs in IJsland.

Dan gaan we naar ons wandelplekje, vandaag is dat bij Heidmork, een klein gebiedje net ten zuid-oosten van Reykjavik waar een aantal leuke heuveltjes liggen. Kleine kratertjes, maar ook mooi gevormde heuveltjes van uitgeslepen sedimentgesteente, met harde lagen vulkanisch gesteente, lagen lava, maar ook een dun laagje witte kiezelsteentjes. Jan zegt, je moet 4 dimensionaal denken als je bedenkt hoe dit landschap tot stand is gekomen. Ja, dat klopt. Want je moet de factor tijd er bij betrekken. Leuk om te zien, we wandelen er wat rond, zitten een tijdje achter een klein kraterrandje. Genieten in het zonnetje en uit de wind. Op de terugweg zoeken we nog even naar de Ellidaár, een klein riviertje wat dwars door Reykjavik loopt. Niet zo moeilijk te vinden, maar het is maar gewoon een klein riviertje, met helder water en groene oevers. Wel mooi dus, maar we hebben al gewandeld vanmiddag, dus we gaan nu lekker weer naar huis. Vanavond inpakken voor een 3 daagse trip naar Snaefellsness.