Door de Mojave woestijn naar Joshua Tree

Verenigde Staten, San Bernardino County

Vandaag ging het grootste deel van onze rit door de Mojave National Preserve, onderdeel van de Mojave woestijn. Deze woestijn is genoemd naar de oorspronkelijke bewoners, de Mojave indianen en heeft een oppervlak van maar liefst 57.000 km2. Een deel is bewoond (Las Vegas ligt bijvoorbeeld in de Mojave), maar wij reden door een desolaat, onherbergzaam en vooral droog gebied. We keken onze ogen uit naar de zandduinen, zoutvlakten, de Joshua trees (waarover morgen meer), de rotsen en de schijnbaar eindeloze weg voor ons. (De kwaliteit van die weg was op sommige plekken ronduit slecht en er stond een stevige wind, dus voorzichtig aan!)
Door de grote afstanden en dunne bevolking zijn er onderweg nauwelijks voorzieningen, waaronder tankstations. We hadden in Shoshone niet getankt vanwege de belachelijke prijzen, ⛽️ maar in Baker moesten we er toch aan geloven: $4,29 per gallon (3,79 liter). Voor Nederlandse begrippen superinteressant, maar voor de VS absurd veel. Dat deed wel even pijn! 🥴
Eenmaal uit de National Preserve reden we door Twentyninepalms, een stadje dat leeft van het toerisme in Joshua Tree National Park, maar waar ook nog veel armoede is. We zagen onderweg véél caravans en bouwvallige hutten die permanent worden bewoond. Wat een contrasten in dit land...
Maar uiteindelijk zijn we toch maar weer op een mooie plek terechtgekomen. Een camping in het dorp Joshua Tree, op een grote winderige zandvlakte met uitzicht op de Californische heuvels. Na een prachtige zonsondergang is het inmiddels aardedonker met een prachtige sterrenhemel. Het schijnt dat Joshua Tree National park erg populair is bij sterrenkijkers, het is duidelijk waarom!
Ondertussen voelt het door de wind meer alsof we in een boot zitten ipv in een camper. Als we maar niet zeeziek worden! 🤢

Het blijft zeker interessant jullie reis. Veel afwisseling en boeiend. Nog even volhouden .

Matt van de Burgt 2019-04-08 19:17:25

Wat een prachtig avontuur weer. Ben benieuwd naar jullie laatste dagen.

Anita 2019-04-08 22:13:15

En hebben jullie ook naar U2 geluisterd onderweg?