A western trail

Verenigde Staten, Grand County

Voor een mooie wandeling vertrokken we vanochtend naar Canyonlands. Dit nationale park ligt op ongeveer 3 kwartier rijden van onze camping, en we arriveerden rond koffietijd. In Canyonlands is geen horeca, maar niet getreurd, wij hebben onze eigen horeca bij de hand. Camper geparkeerd, fluitketeltje opgezet, muffins uit de koelkast en smullen maar, met uitzicht op de canyons. Beter kon het niet worden.
Dachten we.... Totdat we na de koffiebreak maar eens buiten gingen kijken....
Wat een indrukwekkend landschap! We waren/zijn sprakeloos van deze confrontatie met onze eigen nietigheid. Wat is een mens nou eigenlijk in vergelijking met dit landschap, dat in 320 (!)miljoen jaar is ontstaan!
Door de rivieren Colorado en Green zijn in die periode kloven uitgesleten en zijn, met een beetje hulp van wind en zwaartekracht, enorme, grillige rotsformaties, bogen en bruggen ontstaan. Omdat we gisteren in Arches al veel bogen en bruggen hebben gezien, kozen we vandaag voor de kloven en plateaus. En die hebben we op een, naar Amerikaanse begrippen, ongebruikelijke manier verkend. We zijn namelijk niet met de auto alle sites langsgereden maar hebben een trail van 10 km gelopen door het woeste landschap. Van bovenop de Neck (what’s in a name) op 1822 m hoogte geleidelijk aan de kloof in en aan de overkant weer omhoog. De route was bewegwijzerd door cairns (stapeltjes stenen) en dikke dode takken. Bergje op, bergje af, door het mulle zand, over rotsen en gladde stenen platen. Halverwege de route vonden we in een rotsholte een van de schaarse schaduwplekken om onze boterhammetjes te eten en al dat natuurgeweld even te verwerken. Het gebied is een zgn high desert, dus droog en winderig, maar er is wel vegetatie, veel jeneverbes, pijnbomen en woestijngras. Prachtig en afwisselend. We hebben onze ogen uitgekeken. De foto’s geven een impressie, maar 1000 foto’s zijn niet voldoende om ook maar bij benadering weer te geven wat wij vandaag hebben mogen zien en ervaren!

Wat een geluk dat jullie zo een goede conditie hebben !!!! anders konden wij niet genieten van al die mooie foto's en reisverslagen ,ga zo door 🤗

Ma 2019-03-29 08:45:18

Inderdaad: wat een prachtig landschap. Daar word je wel even stil van......... Ik geniet met jullie mee☺

Anita 2019-03-29 23:22:23

10 km gelopen ? Dat doe je niet in Amerika he! ;)