Route 66

Verenigde Staten, St. Louis

Vandaag hebben we vrijwel de gehele rit afgelegd op het traject van de bekende Route 66. Sinds 1985, na de invoering van het Interstate Highway systeem, bestaat de weg formeel niet meer, maar de route trekt nog steeds veel toeristen. We zagen onderweg de nodige cafeetjes en excentrieke antiekshops, maar verder was het gewoon saai 🙄. En het wegdek slecht! We hebben het servies en bestek in de camper veilig moeten stellen met al ons linnengoed omdat het bijna de kasten uit-rammelde. Ondanks dat bereikten we op de geplande tijd onze stadscamping in St Louis en hadden we nog genoeg tijd om de stad te bekijken. Die wordt doorsneden door de Mississippi. De entree van de stad is over een imposante hangbrug over deze rivier. De rivier is ook de grens tussen de staten Illinois en Missouri. St Louis ligt dus in 2 staten!
Het oude centrum ligt in Missouri, de suburbs in Illinois. Aan de rivier ligt een mooi park met de grootste attractie van de stad: The Gateway Arch, een roestvrijstalen boog van 192m hoog en 192m breed. Indrukwekkend zoals die stond te schitteren in de zon.
Verder is St Louis de thuisbasis van de St. 9Louis Cardinals, een honkbalclub die al heel wat kampioenschappen wist te behalen. Er is naast het stadion een compleet soort van dorp ingericht waarin alles draait om deze club. Wat moet dat een feest zijn als de mannen thuis spelen! Er waren ook veel fans op bedevaart naar deze voor hen holy ground.
Tijdens onze wandeling zagen we verder opvallend veel industrieel erfgoed, oude fabrieken en loodsen die zijn of worden verbouwd tot luxe lofts, prachtig!
Maar een middag vonden wij voldoende om een beeld van de stad te krijgen en de nationale parken lonken, dus morgen gaat het verder westwaarts, Kansas City is de volgende stop.

Wow, die boog is indrukwekkend en mooie foto’s 🌞