Best of the rest

Canada, Toronto

Na de regendag van gisteren, is het vandaag weer aardig weer. We kunnen droog bovengronds en in de loop van de dag laat het zonnetje zich zelfs weer zien.
We hebben lekker uitgeslapen en gaan wat later op pad. Er zijn nog enkele delen/wijken van Toronto die we nog graag willen bekijken: Harbourfront, Old Town Toronto en Cabbagetown.
Vanuit onze woonplek gezien ligt Harbourfront (even zuidelijker) om de hoek, uiteraard aan het grote Lake Ontario.
Zoals te verwachten viel blijkt al snel dat ze ook dit haven-, woon-en recreatiegebied fraai aangelegd hebben. Mooie architectuur van zowel gebouwen als infrastructuur langs het meer. Kijk maar naar de foto's. Het plaatje van de schone nimf op de stenen sokkel is niet permanent te bewonderen. Dat is een extraatje op deze speciale vrijdag...! 🤓
We hebben een flink eind de boulevard langs het water afgelopen, de skyline van Toronto bewonderd en zijn toen noordelijk afgebogen richting Old Town.
Zoals de naam al aan geeft is dit het oude of misschien beter oudste gedeelte van de stad. Dan hebben we het over gebouwen uit de 2e helft 19e eeuw. In Europa lachen we daar om. Over het algemeen zijn de dames en heren architecten er wat ons betreft goed in geslaagd om oud en nieuw in deze wijk te integreren. Oude gevels op ooghoogte, waar vervolgens bovenop moderne hoogbouw gestapeld is op een manier die we wel kunnen waarderen. Grotere oudere gebouwen die nog geheel intact zijn staan zijn er ook nog, net als een prima daarbij passende witte fiets...!
Voorbeeld daarvan is St. Laurence Market. Dé overdekte markhal van Toronto. Prachtig, zowel van buiten als van binnen. Een bijzonder levendige plek waar diverse en prima etenswaren tegen relatief gunstige prijzen te koop zijn. Op verschillende plaatsen zijn er kleinschalige eetpleintjes ingericht waar je de lekkernijen die je hebt uitgezocht ter plekke kunt verorberen. Leuk om te doen....!
Een wijk in de stad die je zeker moet bezoeken. Dat geldt in mindere mate voor het meer noord-oostelijk gelegen Cabbagetown. Van oudsher een familievriendelijke Ierse arbeiderswijk. Die Ierse invloed konden wij niet ontdekken. Er werd wel stevig "gesaneerd" naar ons idee, plaats gemaakt voor de hoogbouw die Toronto zo kenmerkt.
Vanuit Cabbagetown zijn we ondergronds zuidwaarts resp. huiswaarts gelopen. Wat eerder terug en tijd om wat te relaxen. Morgen een lange laatste dag met vlucht in de avonduren en nacht....

En nu dan dus op juiste tijdstip: EEN GOEDE TERUGREIS TOEGEWENST Johnnie oet Zöstere

Johnnie 2016-10-01 09:40:51

Wij zijn net geland en wensen jullie een goeie vlucht naar huis We zien elkaar, heel bijzonder die pindat veel vrienden vonden het leuk en wij ook.

ben en betty 2016-10-01 10:01:44

Een goede reis weer naar huis. Ik heb genoten van jullie reisverslagen. Ik heb ook weer zin om een reisje te maken, en je kan raden waar naar toe. Sommige stukken van jullie reis hebben we ook bezocht, dus de andere delen inspireren ook. Geniet nog even na als je terug bent, door je foto's te bekijken.

Linda Roosing 2016-10-01 18:09:34

Nemen jullie die nimf op de sokkel ook mee naar huis? Dan snap ik wel dat de koffer vol is! Tot morgen