Via de Ronnie’s sex-shop naar het mondaine Franschhoek

Zuid-Afrika, Franschhoek

Via de befaamde Route 62 rijden we verder westwaarts. Vanaf Calitzdorp zijn de druivenstruiken geleidelijk aan wat nadrukkelijker aanwezig. Calitzdorp is bekend om zijn witte port. Jammer genoeg is het nog wat vroeg voor een portje, dus rijden we maar door 😏. We passeren mooie lome dorpen als Ladismith, Montagu en Barrydale. Van die plaatsen waarvan je haast zou geloven dat er flinke hoeveelheden valium aan het drinkwater worden toegevoegd. Hier is het leven goed!
We stoppen bij Ronnie’s sexshop, in the middle of nowhere aan de R62. Oorspronkelijk begon Ronnie hier een winkeltje en schilderde ‘Ronnies shop’ op de gevel. Zijn vrienden schilderden daar ‘s nachts ‘sex’ tussen. Ronnie was niet blij, maar inmiddels wordt dit etablissement genoemd in elke zichzelf respecterende reisgids en gaan de zaken voorspoedig!
En inderdaad, er hangen de nodige jarretels en beha’s aan het plafond, maar een sex-shop? 😂🤣
We maken ook nog een tussenstop in Robertson. De reisgids belooft een volwaardig alternatief voor de traditionele wijnsteden. Dat begrijpen wij niet goed. Een drukke, weinig inspirerende doorgaande weg en zodra we wat zijstraten inlopen worden we door de inheemse bevolking bekeken alsof we van een andere planeet zijn. Dus blijft het hier bij een (buitengewoon goede) koffie op het terras bij Beans about Coffee en rijden we verder.
We kiezen voor een omweg naar Franschhoek, over Villiersdorp, langs het stuwmeer en over de Franschhoek Pas. Het vrijwel lege stuwmeer confronteert ons voor het eerst met de droogte in deze streek. We zien ook plekken waar bosbrandjes zijn geweest, maar eenmaal op de pas is alles weer fris en groen. We wanen ons in de Schotse hooglanden. En boven op de pas hebben we een schitterend uitzicht op de lieflijke Franschhoek vallei.
Eenmaal in het dal is onze cottage snel gevonden. Op het wijngoed Topiary, waar we gastvrij worden ontvangen en al een eerste fles uitstékende Shiraz uit 2013 ontkurken 😋.
Na een paar baantjes in de pool en een lekkere douche, rijden we het stadje weer in voor een hartig maal bij Tuk-Tuk. Een plaatselijke bier(!!)brouwerij annex eetcafé. We kunnen bevestigen: ook de Franschhoekse biertjes zijn toppie!
John heeft na het eten een leuke woning uitgezocht voor als we de postcodeloterij gaan winnen. Maar voor vannacht zijn we ook al heel tevreden met Topiary!

Wat maken jullie toch een heerlijke reis! Wij hadden trouwens dezelfde ervaring en verbazing in robertson. Maar franschoek is leuk!

Anke 2018-03-09 21:38:49

Ik val weer in herhaling wat maken jullie een geweldige reis 🤗

Lidy 2018-03-09 22:32:46

Opnieuw een beetje jalours. Volgens mij zijn jullie toch wat langer binnen geweest bij Ronny gelet op de kopjes. Maar kom , er waren toch geen bekenden in de buurt.!!! Fijne reis.🍦🍺🥂🍷