Over Stellenbosch naar Fishhoek

Zuid-Afrika, Cape Town

Vanmorgen zijn we met enige weemoed vertrokken uit Franschhoek. Maar goed...we gaan verder met onze reis en vandaag rijden we ons laatste traject. Nog maar 90 km via Stellenbosch naar Fishhoek, net onder Kaapstad.
In nog geen half uur zijn we in Stellenbosch en we hebben alle tijd om daar wat uitgebreider rond te kijken. Stellenbosch is één van de oudste steden van Z.A, telt ong. 20.000 inwoners en is een echt universiteitsstadje. Enigszins te vergelijken met Leuven. Kleine, best wel mondaine stad met een goed bekend staande universiteit en een rijk studentenleven. Die sfeer straalt het ook uit.
We scoren eerst even een plattegrond bij de plaatselijke T.I. en gaan dan kris kras door de stad. Geen uitgesproken highlights, maar wel veel fraaie historische gebouwen en veel leuke en vaak hippe plekjes. Vooral de vrijwel volledig onder monumentenzorg vallende Dorpstreet is een lust voor het oog.
Dankzij “inside information” (dankjewel Anke!) lunchen we tussen het weelderige groen van de botanische tuin. Daarin ligt een fijn restaurant met een groot buitenterras in de schaduw van allerlei exotische bomen en planten. Ideaal voor op een warme, zonnige dag als vandaag.
Voor een sfeerimpressie van het levendige Stellenbosch, zie de foto(-collages).
Rond 15u zijn we uit Stellenbosch vertrokken. De R310 voert ons dan in korte tijd naar de kust en vanaf Muizenberg is het volop genieten van de prachtige False Bay met de oceaan en duinen waar de weg direct langs loopt en van de kustplaatjes die we achtereenvolgens passeren. We stoppen in Muizenberg en St. James voor de fel gekleurde strandhuisjes en wat langer in Kalk Bay. Daar zijn we de kleurrijke vissershaven gaan bekijken met visrestaurant Harbour House (waar we nog willen gaan eten). Daar troffen we ook de zeerobben op ons pad en kwamen we terecht in Cape to Cuba, een super hip en relaxed strandtentje met zeezicht. Daar hebben we wat gedronken en Barbara een berichtje gestuurd dat we er aan kwamen. Fishhoek ligt zo ongeveer tegen Kalk Bay aan. Op de plek van bestemming aangekomen stond Barbara (van The Nook) ons al op te wachten.
We moesten vervolgens zo’n 85 trappen omhoog lopen om bij het huisje te komen, maar dan heb je vanaf het terras ook wel een werkelijk fantastisch uitzicht over de baai.
We hadden op deze reis al eerder logeerplekken met fraaie uitzichten (hebben jullie ook kunnen zien), maar na enig intern beraad menen we toch dat The Nook alles overtreft. Van hieruit gaan we de komende dagen de Kaap en Kaapstad ontdekken...!

....wat is het toch afzien, he? ...daaro :-)

anke 2018-03-12 21:30:57

Ben het helemaal eens met Anke 😉

Lidy 2018-03-12 22:21:26

Schitterend, wat moooooi en lekker taartje :)