Jozi part two

Zuid-Afrika, Johannesburg

Vandaag onze 2e dag in Johannesburg.
Na een nacht compleet “in coma”, waren we vanmorgen weer top fit. En wat is er dan fijner dan starten met een zonnetje, een heerlijk ontbijt met verse producten en...een super host die de stad kent en je van prima tips kan voorzien.
Conway (de baas van ons Guesthouse) nam er aan het eind van ons ochtend-gepeuzel alle tijd voor.
Hoe krijg je in één dag een behoorlijk beeld van een metropool (met ruim 4 miljoen inwoners) waar je voor het eerst bent en waar veiligheid echt wel een issue is?
Wij struinen eigenlijk het liefst te voet door een stad en bij voorkeur daar waar je de gemiddelde toerist niet meer ziet.
Maar dat is niet verantwoord in Joburg. Dus dan toch maar Hop Off - Hopp On.
Dat blijkt een prima idee. Met de auto naar de dichtstbij gelegen opstapplek, gratis parkeren en plaatsnemen op het bovendek van de bus 🌞. Zie de foto maar eens hoe dat bevalt... 😉. Oortjes in voor prima informatie (+ heerlijk swingende Afrikaanse muziek) en karren maar...
We zien veel en zijn al snel onder de indruk van deze RUIGE stad. Gemengde gevoelens! In sommige wijken zijn we uitgestapt en ook heel snel weer opgestapt. Geen veilig gevoel en soms zelfs enigszins bedreigend. Jammer, dat weerhoudt ons van meer opdoen dan eerste indrukken 🤔.
Maar er zijn ook indrukwekkende plekken die we uitgebreider bezocht hebben. Ik noem er drie.
Allereerst het Apartheidmuseum. Behoeft weinig uitleg wat betreft thema, maar wat een indrukwekkend museum.
Moderne architectuur, apartheid confronterend in beeld gebracht, een bijzondere ervaring. Dat betreft dus vooral GESCHIEDENIS.
Maar er is ook een plek die de Zuid Afrikaners hoop biedt op een betere TOEKOMST: Constitution Hill. Minstens zo aangrijpend als het museum. Beelden spreken meer dan woorden... (zie de foto’s).
En dan is er die plek die dat prachtig totaal beeld geeft van heel Jozi. De 50ste verdieping van het Carlton Centre.
Daar zie je de stad in een overweldigende 360-graden panoramaview.
Rond 18u zijn we weer heelhuids aangekomen in ons Guesthouse in Melville. Heel wat (gemengde) indrukken rijker.
En bij die lekkere Merlot van het huis en de kaasjes van Woolworth hebben we nog heel wat nagepraat....

Dat was een enerverende dag ,jullie hebben heel veel gezien en ook cultuur gesnoven ,kijk uit naar het volgende blogg 🤗

Lidy 2018-02-18 20:23:12

Wat een reisverslag John. Verstandig om niet het risico op te zoeken. Geniet van al het moois waar je niet bang hoeft te zijn .!

Matt en Hannelore. 2018-02-19 10:11:13

Ze hebben er gelukkig heel veel lekker wijn om vele uurtjes mee na te praten over alle ervaringen..... soms schrijnend, soms indrukwekkend, soms hoopgevend, maar heel vaak bijzonder. En dat geef je heel mooi weer in je verslag. Fijn om te lezen.

anke 2018-02-19 10:28:33

oh, heerlijk jullie verhalen en indrukken. kan niet wachten op het volgende verslag :) veel plezier en djw Helmi en John :)