Terug in de westerse wereld

Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Met weemoed laten we de citrus boomgaard van uMlambo Lodge achter ons. We rijden een stuk over de N2 maar verruilen deze na een tijdje voor de R102 omdat we veel verwachten van de befaamde Garden Route. Maar niks tuinen. Wel heel veel groen. De Tsitsikamma Garden National Park is zo groen omdat er direct langs de kust bergen liggen van ca 1750m hoogte. De warme lucht van de Indische Oceaan koelt af tegen deze bergen, vormt wolken en daaruit neerslag die zorgt voor een weelderige omgeving. Opvallend zijn de heidestruiken langs de weg, vele ruim 2 meter hoog!
We kunnen geen berijdbare weg vinden naar de oceaan en de Bloukranspas is gesloten, dus de gehoopte spannende tussenstops op deze korte rit ontbreken. Wat we wel zien zijn grote boerderijen en veel meer welvaart dan het arme Transkei waar we de vorige dagen doorheen zijn gereisd. Er zijn zelfs meerdere plekken waar je koffie kan drinken. In de ‘zwarte’ streek konden we dat alleen op tankstations 😏.
Ca 20 km voor onze eindbestemming kunnen we eindelijk toch afdalen naar de oceaan. Naar Natures Valley, in het nationaal park De Vasselot Camp. Prachtige plek, mooie natuur en gericht op wandelaars en backpackers. Wel met duidelijke visquota en ook hier weer overlast van bavianen (bobbejane😉)
Na een korte stop door naar Plettenberg Bay. Leuk centrum in koloniale bouwstijl. Veel ‘eleganter’ dan uMhlanga. En elegant, dat is ons B&B zeker ook! The 5th House (het was het 5e huis dat is gebouwd in Plettenberg) ligt geweldig, dichtbij Mainstreet en bij het strand, en is heel sfeer- en smaakvol ingericht. De ontvangst is ook weer allerhartelijkst. John installeert zich direct op ons eigen terrasje met fantastisch uitzicht, om walvissen en dolfijnen te spotten, terwijl ik het thuisfront bericht dat we weer goed zijn aangekomen.
En.... we kunnen hier ‘s avonds over straat lopen!!! Dus gaan we maar eens lekker eten bij The Fat Fish. Dé tent in Plett! Voor ons vanavond heerlijke sushi en verrukkelijke wijn.
En nu, met het geluid van de branding op de achtergrond plannen wat we morgen gaan ondernemen op deze goddelijke plek!

Prachtige foto's!! Ik wens jullie nog een hele mooie reis.

Monique van Sloun-Habets 2018-03-06 08:33:37

in een woord whaoh Helmi&John, wat een reis!