Yosemite National Park

Verenigde Staten, Yosemite Valley

Vandaag is het dan zover. We bezoeken Yosemite National Park, onderdeel van de High Sierra Nevada Mountains. Voor mij extra bijzonder, omdat ik daarmee voor de 2e keer dit jaar de Sierra Nevada bezoek.
In het voorjaar de Spaanse Sierra N. (ten oosten van Granada) deels met de fiets en nu dan in het (vroege) najaar de Californische Sierra N. met de auto en deels met de wandelschoenen. En samen met Helmi.
Het is een half uur rijden vanuit onze (overigens fantastische) verblijfplek in Oakhurst tot aan de zuidelijke ingang van het park. Daarna rijden we ruim 3 kwartier naar Yosemite Valley, het episch centrum van het park. De indrukken van die 45 minuten vergeten we nooit meer. Het ene na het andere overweldigende natuurverschijnsel doemt voor ons op. We stoppen diverse keren om al de highlights te bewonderen.
Helmi fotografeert zich suf...🤓
Yosemity staat enerzijds bekend om de watervallen (die in deze periode van het jaar natuurlijk minder of niet actief zijn), maar meer nog om de enorme en steile granieten rotswanden die uit het toch al grootse landschap oprijzen. Het ontstaan daarvan is tot op de dag van vandaag onduidelijk, maar dat maakt ze juist nog interessanter. We maken kennis met de wanden net achter Tunnel View, met El Capitan, Cathedral Rocks, Sentinel Dome en Half Dome. Die laatste zullen we later ook van heel dichtbij bekijken.
We parkeren de auto bij Half Dome Village, trekken de wandelschoenen aan en zoeken de hiketrail naar Mirror Lake op. Via dit pad lopen we langzaam maar zeker omhoog verder de vallei in onder langs Half Dome. Imposant! Pittige wandeling, vooral ook vanwege de warmte (ruim 30 gr.), maar wel te doen.
We lopen voorbij Mirror Lake tot aan Snow Creek, zo'n 5,5 km. Kleine pauze en dan weer terug tot de village. Helmi klokt iets meer dan 11 km op de Garmin. Zie het screenprintje!
Daar aangekomen gaat een koude Coke (een regular, een diët) er prima in. Sowww...
En ja, er zitten wel degelijk beren in het park. Zie de voorzorgsmaatregelen (food storage) op de hikers campground. Ons hebben ze vandaag niet lastig gevallen!?
Dan weer met de auto terug richting Oakhurst. Onderweg nog maar weer eens uitgestapt vanwege de geweldige panorama's. Onze huisfotograaf heeft het maar druk!
Thuis aangekomen genieten we nog een uurtje van een lekker namiddag zonnetje op ons super terrasje en...van een lekker koud 🍻🍺. Sowwwww...
De douche daarna en een flink bord pasta maken het feestje vandaag compleet.

En .... nu halverwege nog veel plezier daar john p

john p 2016-09-19 10:42:22

Ik zie dat John al een boompje heeft overwonnen voor de kachel!