Genieten van “Franschhoekse” specialiteiten

Zuid-Afrika, Franschhoek

Vanmorgen uitgeslapen, krantje (weer eens) gelezen (dankzij prima Wifi) en lekker buiten ontbeten. We hadden het goede ritme voor vandaag gelijk te pakken; slowww...
Rond 11u zijn we naar het centrum van Franschhoek gereden voor een zaterdagmarkt. Hoe zou dat er hier uitzien?
Nou, dat bleek een ontzettend leuke, trendy en gezellige markt te zijn. In een soort parkje onder de schaduw van stevige bomen stonden hier kleine tentjes, kraampjes en foodtrucks opgesteld waarin mensen allerlei soorten redelijk authentieke handcraft producten aan de man/vrouw probeerden te brengen. Niks geen opdringerigheid, hier voelde je het plezier in het vertellen over en verkopen van hun spulletjes. Natuurlijk met muziek, drankjes en hapjes en overal banken waar je kon zitten.
Heel leuk en dus ging de tijd snel. Om 13.30u hadden we (gisteravond al) gereserveerd voor een lunch bij La Petite Ferme. We gingen vandaag voor -zeg maar- de fijnere en uitgebreidere hap. Het door ons gekozen restaurant (gelegen net buiten het stadje) biedt een adembenemend uitzicht op het dal van Franschhoek en op de tegenover gelegen steil oprijzende bergen. Lunch with a view dus. Het bleek inderdaad een pracht locatie, een stijlvolle accommodatie met een groot fraai ingericht terras. Daar hadden we “onze” tafel geregeld.
Met zo’n entourage kan het eten alleen maar een feestje zijn en....dat was het ook. Landelijke, Zuid-Afrikaanse keuken met Kaaps-Maleise gerechten, goede ingrediënten, smaakvol bereid en opgediend. En natuurlijk begeleid door wijnen van de eigen Winery en dat die Afrikaners wijnen kunnen maken, weten we al langer!
Daarna terug naar het centrum en even boodschappen gedaan in de plaatselijke Pick ‘n Pay (A.H.).
Vervolgens terug naar onze Winery, want ja, er was per slot van rekening een stevige bodem gelegd voor een proeverij bij “ons eigen huis”. Lawrence (de manager hier) wist er van en had de flessen al ontkurkt. Een rondje van vijf bleek zijn plan en wij vonden het best.
Philippe Colin is een Franse wijnmaker uit de -ons welbekende- Bourgogne, sterker uit Chassagne-Montrachet en ja, dan weet je wel dat het goed zit. Daar worden (uitsluitend) witte topwijnen gemaakt. De man wilde meer en kocht hier in 2013 het bestaande domein in Wemmershoek dat hij Topiary doopte. Daar ging hij op zijn eigen wijze aan de slag met als doel om gaandeweg ook hier hoogwaardige wijnen te produceren.
Wij konden vanmiddag proeven dat hij meer dan goed op weg is om dat te realiseren. De ene nog lekkerder dan de andere. Het enige waar we van baalden is dat we die wijnen niet mee naar huis kunnen nemen. Een paar flessen voor de komende dagen hebben we uiteraard wel geregeld 🤗.
Een dagje waarin we -kunnen we wel vaststellen- flink gewerkt hebben aan ons smaakpalet....🍷

Wow, leuke dag met al die tentjes en streekproducten en dan nog kennis maken met iemand uit de Bourgogne een echte Bourgondiër dus, net als jullie. Als je de wijntjes meeneemt smaken ze thuis meestal minder lekker, alhoewel deze kon je wel proberen. Leuke foto's van jullie en van het diner morgen zal er wel weer een fitness inspanning gedaan moeten worden. Veel plezier nog en groeten van B&B