Alsnog op de boot en een “ander” Z.A.

Zuid-Afrika, Saint Lucia

Eergisteren was de harde wind spelbreker en ging onze geplande boottocht over Lake St. Lucia (gedeelte van iSimangaliso Wetland) helaas niet door. Omdat we voor vandaag een verplaatsing van maar 290km voor de boeg hadden, was er vanmorgen ruim de tijd voor een herkansing. Aan het weer kon het dit keer echt niet liggen, dus op tijd op, spullen gepakt en op weg naar St. Lucia.
Rond 10.15u stapten we op een soort van laag liggende catamaran. Dennis onze “kapitein” en tevens gids heette ons welkom voor een ontdekkingstocht over het meer. En dat zou het ook worden.
We zagen o.a. de fish-eagle, een jonge en een volwassen krokodil (ruim 2 meter lang!) en natuurlijk (hele families) nijlpaarden. Telkens stopte Dennis de boot en vertelde honderd uit over de dieren, hun eigenaardigheden en hun nogal agressief gedrag. Zo sterven er in Zuid Afrika elk jaar om en nabij de 2900 mensen door aanvallen van nijlpaarden. Voor ons onvoorstelbaar. Dennis had het over zeer nerveuze dieren die zich nogal snel bedreigd voelen en dan agressief worden. Vanmorgen waren ze voor ons vooral bijzonder om te zien en heel vredig 😅.
Na ongeveer 2u varen meerden we weer aan. Tijd voor een lunch en daarna op weg naar uMhlanga, een ritje van ong. 3u.
Onderweg vielen vooral de vele en onmetelijke suikerriet plantages op.
Naarmate we dichter in de buurt van onze volgende verblijfplaats kwamen viel ook op dat dit gedeelte van Afrika een heel ander gezicht heeft. uMhlanga ligt zo’n 15 km ten noorden van Durban (3e grootste stad in Z.A.) en heeft alle kenmerken van een mondaine badplaats met fraai ingerichte boulevards, moderne hoogbouw, hippe horeca en groene wandelpaden direct langs het strand resp. de (Indische) oceaan. Hier geen bushgeluiden meer maar citylawaai, geen langs lopende dieren, maar voorbij razende auto’s. Wat een contrast met de afgelopen tijd en dat is best wel even wennen.
Na aankomst in ons appartement met een prachtig uitzicht op de zee hebben we in de namiddag nog een wandeling gemaakt over de promenade richting stadscentrum. Zagen we afgelopen dagen voortdurend zwarte mensen in de brandende zon langs de weg lopen om van a naar b te komen, hier zien we ineens vooral blanke mensen in flitsende sportoutfits joggen/rennen om te werken aan hun conditie. South Africa today....

Prachtige verhalen en beelden weer. Vooral ook veel wildlife. Geniet ervan en blijf uit de buurt van die nijlpaarden ;-)

Raymond 2018-03-01 15:26:59

Heel anders dit, kun je je niet voorstellen als je er nog nooit geweest bent :)