Het vervolg van onze ontdekkingstocht door San Francisco

Verenigde Staten, San Francisco

De metro zette ons vanochtend af bij Powell, aan Union Square, midden in een enorm winkelwalhalla. In de Levi's store kocht ik een leuk souvenir. Via Saks' off 5th (tip van Ingeborg) vervolgden we onze weg langs onze vrienden van Dior, Hermès, Armani, Chanel, Vuitton en vele anderen. Helaas zijn we gebonden aan limieten van bagagegewicht en creditcard, dus we hebben daar vandaag niet geshopt.

Verder door Chinatown, waar nog heel oude authentieke panden staan met de wolkenkrabbers van het financial district in hun achtertuin. Een bijzondere plek! Het valt ons op dat een groot deel van de bevolking van San Francisco een Aziatische oorsprong heeft. Als we 's ochtends de 'muni' (tram/metro) inbound (richting downtown) nemen zijn vrijwel alle medepassagiers Aziaten.

Via Chinatown kwamen we in het financial district: hoge gebouwen, veel glas, strak en schoon, mannen met stropdassen, dames in designerdresses en om de 50 meter een Starbucks of soortgelijke. Daar ligt ook bekendste gebouw van SF, de Transamerica Pyramid, 260m hoog en bijzonder in zijn vorm. Via Embarcadero Center, een complex van 4 gebouwen met kantoren, winkels en appartementen, liepen we naar het Ferrygebouw met zijn oude klokkentoren. Hier vertrekt de ferry naar Oakland en in het gebouw is een soort biologische foodmarket. Er is daar zoveel te zien en krijgen, van krabben en kreeften tot kookboeken en kruiden, we keken onze ogen uit.

Op de terugweg naar de muni hebben we de bekende lobby van het Hyatt-Regency hotel bezocht. Al zijn de recensies over de kamers niet onverdeeld positief, de architect John Portman krijgt van ons een dikke 10! De lobby staat in het Guiness book of worldrecords, met een oppervlakte van 5.250 m2 en hoogte van 52m. Ondanks het bouwjaar1973 nog steeds een zeer futuristisch ontwerp.

En als afsluiting van deze prachtige dag hebben we genoten van de zonsondergang in ons eigen wijkje (wat niet voor niks 'Sunset' heet). Ik heb ook nog maar een foto bijgevoegd van de wijk, gezien vanaf het strand, in de mooie avondschemer. Op de achtergrond zie je de zendmast van Twin Peaks, de plek waar we gisteren de mooie foto's van stad en baai hebben genomen.

Hey wereldreizigers. We leven mee met jullie enthousiaste verhalen en zien met plezier de mooie foto's. Wat een contrast van overweldigende rustige natuur en drukke levendige steden. Hoop dat de rest van de trip net zo enerverend en mooi wordt. Geniet, ben voorzichtig en kom gezond weer naar huis. Groetjes, Jo en Anita