De vallei van de dood

Verenigde Staten, Inyo County

Death Valley is het grootste nationaal park van de VS: ruim 13.500 km2! Wij bezochten vandaag het zuidelijke deel. Daar ligt het Badwater Basin. Dat is het diepste punt van de VS (86m onder de zeespiegel) gelegen in een enorme zoutvlakte. Het is een van de warmste plekken ter wereld, zo warm en droog dat de rivier Amarosa er gewoon opdroogt en in de loop van miljoenen jaren een indrukwekkende zoutkorst heeft achtergelaten. Zo warm dat in de algemene voorwaarden die we voor de camper moesten accepteren, staat dat je in juli en augustus hier niet met de huurcamper mag komen. Ook vandaag was het heel warm, maar door de stevige wind en enorm lage luchtvochtigheid (minder dan 20%) goed uit te houden.
We zijn vanuit Shoshone 55 mijl op en neer gereden, door een uitgestrekt, onherbergzaam maar zó mooi landschap. De foto’s doen geen recht aan de werkelijke kleuren. Het ene moment wit-beige, dan grijs, afgewisseld met turquoise en roestbruin tot diep zwart. Ondanks de droogte zijn er in deze periode toch hele velden met boterbloemen langs de weg. Ook de hoogte is afwisselend, we rijden heuveltje op en heuveltje af. Het hoogste punt ca 1.000m en het laagste zoals gezegd -86m.
Eenmaal terug op de camping was het nog even spannend. We hadden net de camper waterpas en alles aangesloten toen, op last van de sheriff, de camping moest worden ontruimd. Er stond in het dorp een tankwagen, geladen met chemicaliën, in brand. Instructie was om naar een andere camping 30 mijl verderop te rijden. John zag dat helemáál niet zitten en we zijn na ca 3 mijl langs de weg gaan staan en hebben daar een bakkie gedaan en wat gesocialized met arbeiders die ook waren gestrand. Na een half uurtje kwam de sheriff langsrijden en gaf hij sein veilig. Waarna we toch nog een paar heerlijke uurtjes op de camping hebben kunnen relaxen.
En... we konden nog een nachtje bijboeken, dus morgen wordt ook weer genieten van het heerlijke weer en de prachtige omgeving!

Wow, wat prachtig mooi, inderdaad, jullie laten het ons mooi mee beleven, maar als je er bent, is het nog vele malen mooier. Djw weer voor het schitterende verhaal. Nog veel reisplezier en pas op voor het zonnetje (wat een temperaturen). Lieve groetjes van ons uit Sittard, vandaag wordt hier ook een mooie dag met een zonnetje en ongeveer 13 graden :)

Marlies 2019-04-05 08:14:08

Dag flierefluiters, Wilde net naar Jan Linders gaan om een pak zout te halen . Na het boeiende verslag zeg ik: Breng me maar wat mee. Is ook nog goed voor de winterse gladheid.