Het land van het Panamakanaal

Panama, Panama city

Lieve volgers,

Zoals in het vorige verhaal staat zijn we nu in Panama. Wat weet iedereen van Panama? Het is het land van het Panama kanaal.

Panama kanaal

De eerste dag na aankomst in Panama zijn we dan ook naar één van de 3 sluizen bij het Panama kanaal gaan kijken. Het blijft voor ons indrukwekkend om naar deze grote gevaartes te kijken.

We wilden naar de sluis, maar wisten nog niet hoe we er konden komen. Het hostel bood een shuttle bus service aan, maar dan zouden we gelimiteerd zijn in de tijd dat we er konden blijven. Dus keken we ook naar openbaar vervoer opties. Die kwamen lastig uit, daarvoor moesten we overstappen en hadden we een ov kaart nodig. Heen hebben we uiteindelijk besloten om per Uber te gaan. Terug toch met het ov, de bus reed maar 1x per uur dus we waren extra blij dat we heen met Uber zijn gegaan.

Eenmaal aangekomen, samen met 2 hostelgenootjes, bleek dat er geen scheepvaart in de sluis zou zijn tot 2 uur 's middags. Dus namen we dus extra de tijd voor het museum, de film en de lunch.

Even ter informatie, het kanaal is in 1914 opgeleverd en in de tijd tot nu is de scheepvaart erg toegenomen. Daarom hebben ze dit jaar een nieuwe grotere sluis opgeleverd. Deze nieuwe sluis ligt naast de oorspronkelijke sluis en is helaas niet te bezoeken.

Wij hebben dus alleen bij de 'kleine' sluis gekeken. Het museum/informatiecentrum is (nog) niet aangevuld met info over de grote sluis. We hebben dus nog een reden om hier terug te komen. Vanaf het informatiecentrum hebben we de enorme schepen zien afslaan naar de grote sluis.

Even een extra nieuwtje: Internationaal zijn er verschillende grote spelers in het vrachtverkeer, één van deze spelers (Hanjin, nummer 7 ter wereld) is vorige week (omstreeks) failliet verklaard. Hierdoor liggen er iets meer schepen te wachten voor de ingang van het Panama kanaal.

Oude stad

Aan het eind van de middag zijn we naar de oude stad gelopen, een aardig wijkje om doorheen te lopen. Maar oud is het niet meer overal, ze renoveren de gebouwen waardoor de geschiedenis verloren gaat. Na een heerlijk drankje te hebben genuttigd met uitzicht op het water zijn we te voet terug gegaan naar het hostel. Waar we niet op elke straat een goed gevoel hadden van de bevolking, ondanks dat ze allemaal heel hartelijk zijn.

Jungle tour!

Panama City is een stad om even op adem te komen en niet te veel te ondernemen, een andere dag zijn we de natuur ingelopen.

Het hostel vertelde ons dat het park een must see is in de stad. Halverwege het park deelde we deze mening niet, de uitzichten waren niet zo spectaculair. Ondanks dat hebben we wel heel erg genoten van het zien van schildpadden, de bomen, de vlinders, de koffiestruiken.
Een grappig iets wat we ook zagen was een permanente bouwkraan midden in het park, deze werd vermoedelijk gebruikt om de bomen te kunnen inspecteren en snoeien.

Wij zijn inmiddels aangekomen in Bocas del Toros, een plaatsje in het noordwesten.