De Australische oostkust

Australië, Brisbane

Dag vriendjes en vriendinnetjes,

Het is alweer veel te lang geleden dat we iets op onze blog achterlieten. Dus ga er maar even goed voor zitten, want dit wordt een lang verhaal...

Voor meer foto's: Kijk op de desbetreffende dag/plaats.

Familie op bezoek

Zoals je misschien al gezien hebt op Facebook, hebben we Nederlands bezoek gehad. Nicky's moeder en zusje Merel zijn op bezoek geweest in Australië om samen met ons (een stuk van) de oostkust af te reizen. Op het kaartje boven de blog kun je zien waar we allemaal geweest zijn, maar ik zal mijn best doen om over alle plaatsen iets te schrijven.

Op (naar) het vliegveld

Met een geleende auto reden we vroeg in de morgen richting het Royal National Park, ten zuiden van Sydney. Met de nieuwe fotocamera (een Nikon D5500 met een Nikor 18-140 lens voor de geïnteresseerden) in de aanslag stapten we de wandelpaden op om even lekker uit te waaien. En waaien deed het, want het weer was die dag niet bepaald geweldig. In tegenstelling tot de normale hoeveelheid zonnestralen was het die dag nogal wisselvallig. Jammer, maar tegelijkertijd ook weer erg mooi voor de foto's. We brachten het grootste deel van de dag door met een wandeling langs de prachtige rotswanden langs de kust.
Tegen het einde van de middag stapten we weer in de auto om vervolgens door te rijden naar het vliegveld van Sydney. Onderweg even snel fish and chips gehaald bij een klein restaurantje langs de kant van de weg, dus met een volle maag reden we ruim op tijd de parkeergarage van het vliegveld in. Althans, we dachten ruim op tijd te zijn, want de vlucht zou volgens planning pas meer dan een uur later aankomen. Fout gedacht, want ongeveer 10 minuten nadat we de aankomsthal in liepen, stond er al "arrived" op de borden. Met een beetje haast, maar ook veel liefde, maakten we het spandoek af en gingen we in de houding staan voor het ontvangst.
Een paar minuten later kwamen de lachende gezichten van Nicky's moeder en zusje om de hoek en werd er uitgebreid geknuffeld en gekust. Een leuke hereniging!

Het afscheid van Sydney

Na ruim 4 maanden wonen en werken in Sydney kwam het moment om de backpack weer over de schouders te hangen en opnieuw de wijde wereld in te trekken. In twee dagen tijd hebben we met z'n vieren nog even de hoogtepunten van Sydney bezocht (denk aan Bondi beach, Manly beach, het Opera house, de Harbour bridge, enz). Uiteraard kon er ook nog even geshopt worden door de dames.
Op 11 mei pakten we 's ochtends eerst de verjaardagstaart uit de koelkast om te vieren dat Merel een jaar ouder was geworden. Daarna stapten Nicky en ik in de trein om de gehuurde camper op te halen. We zouden met die camper de komende twee weken vanaf Sydney omhoog rijden naar Brisbane. Na het nodige papierwerk te hebben afgehandeld, vertrokken we bij het depot en reden we nog eenmaal terug naar het appartement om de spullen op te halen. Anderhalf uur later trokken we voor het laatst de deur achter ons dicht en reden we nieuwe avonturen tegemoet.

Dag 1: Hunter Valley (Cessnock)

De Hunter Valley stond al wat langer op het to-do lijstje, maar we waren er eerder nog niet aan toegekomen. De Hunter Valley is een Australische wijnregio en ligt wat meer in het binnenland dan de meeste plaatsen die we zouden gaan bezoeken. De regio wordt uiteraard vooral gebruikt voor landbouw, dus er zijn genoeg wijngaarden, paardenfokkerijen en boerderijen te zien. Een mooie afwisseling van het (soms wat) hectische Sydney dus. We vonden een camping voor de eerste nacht en besloten de volgende dag naar een wijngaard te gaan.
Die avond probeerden we voor het eerst de bedden in de camper uit, een heel avontuur gezien de beperkte hoeveelheid ruimte. Nicky en ik sliepen "bovenin" op een soort geïmproviseerd bed van 3 houten platen met kussens er bovenop. Nicky's moeder en zusje sliepen beneden op een soort slaapbank-constructie. De camper was uitgerust met een gasstel, een wasbak en een magnetron die we allemaal niet hebben gebruikt, maar ook met een koelkast die wel erg goed van pas kwam voor alle boodschappen.

Dag 2: Hunter Valley (Pokolbin) + Hawks Nest

We werden de volgende ochtend vroeg wakker na een nacht die verrassend koud was, ondanks onze slaapzakken. Na het ontbijt reden we via de Coles (een supermarkt) richting het plaatsje Pokolbin. Pokolbin is niet zozeer een dorpje, maar meer een verzameling wijngaarden waaronder die van het jullie waarschijnlijk niet onbekende Lindemans. We parkeerden de camper langs de kant van de weg om eerst een gezonde ochtendwandeling te maken. Daarna reden we richting een wijngaard waar we (als verrassing) een wijnproeverij hadden geregeld. We probeerden vooral witte wijnen (maar natuurlijk niet teveel voor de BOB). Als kers op de taart mochten we ook nog twee flessen uitkiezen om mee te nemen op onze reis, niet verkeerd dus!
Na de wijnproeverij besloten we niet te lang in dezelfde regio te blijven hangen, we hadden immers nog genoeg kilometers te gaan richting Brisbane. Een snelle blik in de informatiefolders en op internet deed ons besluiten richting Hawks Nest te gaan, ongeveer 2 uur rijden verderop. De rit zelf was niet heel speciaal, op een stuk over een zogenaamde "Tourist drive" na. Tourist drives zijn meestal alternatieve routes die door natuurgebieden kronkelen, veel op en af en bochtenwerk dus. Erg leuk, maar niet de snelste manier om je te verplaatsen.
Bij aankomst in Hawks Nest checkten we in op de camping en besloten we daar wel twee nachten te blijven. Hawks Nest is een kustplaats en onze camping lag ongeveer 100 meter van het strand. Ideaal voor een dagje relaxen dus. 's Avonds aten we bij een kroeg/restaurant tegenover de camping en gingen we relatief op tijd slapen.

Dag 3: Hawks Nest

We werden wakker van het geluid van brekende golven op het strand. Met de Pacific op kruipafstand besloten we die ochtend niet te douchen, maar direct richting strand te gaan. Het water was koud, maar de ochtendzon warm. Een prima start van de dag dus!
Een uurtje of anderhalf later besloten we met een omweg richting een naburig dorpje genaamd Tea Gardens te lopen om daar te gaan lunchen. Onderweg zagen we ontzettend veel pelikanen, dus de fotocamera werd veelvuldig gebruikt.
Na ongeveer 5 kilometer lopen kwamen we aan bij een restaurantje met, je raad het al, nog veel meer pelikanen op de aanpalende stijger. We bestelden lunch en genoten volop van het mooie uitzicht, het goede weer en het fijne gezelschap. Na de lunch liepen we richting een ander terrasje om daar een klein drankje te nuttigen. 's Avonds probeerden we het Aussie-gevoel compleet te maken door zelf op de camping te barbecueën. Al met al een heerlijke vakantiedag!

Dag 4: Port Macquarie

Port Macquarie is een wat grotere kustplaats met een haven. We parkeerden de camper op een parkeerplaats vlakbij het water en een camping. Een korte wandeling op een wandelpad tussen het water en de camping bracht ons bij de receptie. Na kort overleg besloten we een nacht op die camping te blijven. We liepen terug richting camper en reden naar onze campingplaats voor de avond. Omdat we die nacht geen plaats met "walstroom" hadden, mochten we op een groot veld gaan staan.
Na het parkeren splitsten we op om ieder een eigen deel van het dorp te ontdekken. Nicky en ik wilden graag gaan kanoën. We liepen richting haven en vonden een busje met een oplegger vol kano's. Er was niemand bij de bus aanwezig, maar er stond wel een telefoonnummer op. Uiteraard hadden we allebei onze telefoon niet meegenomen, dus we vroegen een groepje mensen op straat of we hun telefoon even mochten lenen. De eigenaar van het busje nam zijn telefoon echter niet op, dus het kanoën ging niet door.
We besloten een drankje te drinken op een terrasje in de buurt en liepen daarna terug richting camping om om te kleden.
Met zijn vieren aten we die avond bij een lokaal restaurant. Toen we na het eten terug kwamen, stond de buurman toevallig naast zijn caravan. Hij wist ons te vertellen dat aan de andere kant van zijn caravan een stroompunt zat, waar we eventueel ons verlengsnoer konden aansluiten. Even snel de camper verplaatst en we hadden die avond (gratis) stroom.

Dag 5: South West Rocks/Arakoon

Toen de branding-geluiden ons de volgende dag uit onze roes hadden gewekt, reden we de snelweg om verder richting het noorden te gaan. Die dag stond de navigatie ingesteld op South West Rocks, wederom een kustplaatsje met mooie stranden. Na het parkeren van de camper kleedden we ons snel om en verplaatsen we ons te voet richting strand. Nicky en Merel wilden lekker zonnen, terwijl Nicky's moeder en ik meer zin hadden in een wandeling. Zodoende splitsten we ons op, zodat iedereen zijn of haar voorkeursactiviteit kon ondernemen. De strandwandeling van ongeveer 3 kilometer eindigde op een camping genaamd Arakoon aan de andere kant van het strand. Op zoek naar een "wat avontuurlijkere" overnachtingsplaats kwamen we een prachtige plek tegen die niet echt bij de camping leek te horen. Na informeren bij de receptie bleek het echt wel onderdeel te zijn van de camping en moest er dus ook worden betaald voor die plaats (met een prachtig uitzicht over de oceaan, maar verder weinig faciliteiten). De dame achter de receptie wist ons te vertellen dat ze om 4 uur die middag zouden sluiten, dus we moesten op tijd zijn. Wij besloten precies andersom, als we na 4 uur zouden aankomen, was er immers geen mogelijkheid meer om te betalen voor die plaats. Zwart-kamperen dus.
We bleken die nacht niet de enige te zijn die dat idee hadden, dus er stonden nog 2 andere campers geparkeerd toen wij met gesprokkeld hout de barbecue aanstaken. Een wat geïmproviseerde maaltijd, met eigenlijk alleen het licht van het vuur om te onderscheiden wat er op je bord lag, die daardoor toch erg avontuurlijk smaakte. We besloten iets langer op te blijven en van het uitzicht over de oceaan te genieten.

Dag 6: Coffs harbour + Sapphire beach

We stonden vroeg op om wederom een stuk te rijden. Het plan was om Coffs harbour aan te doen en daar mogelijk te overnachten. Aangekomen in Coffs harbour zijn we eerst gaan lunchen bij een hippie-achtig restaurantje. Na de lunch parkeerden we bij de haven en wilden we eigenlijk met een bootje de zee op om walvissen te spotten. Bij de informatiebalie vertelden ze ons echter dat het walvisseizoen nog niet echt begonnen was (walvissen migreren van mei tot augustus noordwaarts, maar waren helaas nog niet bij Coffs harbour aangekomen). Als alternatief liepen we richting het Muttonbird Island.
Muttonbirds broeden normaal gesproken op het eiland door nesten te graven in de grond (zoals konijnen burchten bouwen). Speciaal voor ons bezoek hadden alle muttonbirds echter een maand eerder het eiland verlaten. Ook muttonbirds blijken namelijk te migreren. We liepen naar de punt van het eiland om over de oceaan uit te kijken en foto's te maken. Helaas lieten de walvissen zich ook daar nog niet zien, dus besloten we terug te lopen naar de auto en onderweg nog wat te eten te kopen bij de locale visboer.
Omdat Coffs harbour een beetje tegenviel, reden we door naar de volgende plaats om een camping voor de avond te vinden. We hadden de keuze tussen Sapphire beach en Sandy beach. Onze gok was dat een edelsteen beter is dan een zandkorrel, dus we kozen voor Sapphire beach en vonden daar een camping vlakbij het strand met zwembad en minigolf.
's Avonds aten we vlees van de barbecue en zagen we een possum voorbij lopen op de camping.

Dag 7: Byron Bay

Omdat Coffs harbour en Sapphire beach een beetje tegenvielen, en we over Byron Bay goede verhalen gehoord hadden, besloten we die dag een langer stuk te rijden. Bij aankomst in Byron Bay waren we direct blij met onze keuze. Byron Bay is namelijk een heel gezellig surfstadje met een ontzettend fijne sfeer. We besloten daarom twee nachten op onze camping aan het strand te blijven. 's Middags liepen we eerst even de stad in voor een drankje en 's avonds aten we Thais in een klein gezellig restaurantje met een Nederlandse serveerster.

Dag 8: Byron Bay

Nicky en ik wilden graag gaan suppen (stand-up paddling), dus we haalden voor ons beiden een board en een peddel en gingen het strand op. De eerste meters waren wat onwennig, maar al snel hadden we het peddelen onder de knie en peddelden we de oceaan op. Parallel aan het strand gingen we richting vuurtoren, omdat daar een groep surfers bezig was. Tegelijkertijd legden Nicky's moeder en zusje dezelfde afstand te voet af.
We prutsten wat in de golven, maar het lukte met de sups niet echt om te surfen. Na een korte pauze op het strand besloten we dus om het gewoon maar bij suppen te houden en gingen we nog een stukje verder.
"Wat is dat daar in die golven?" vroeg ik aan Nicky. "Dat zal wel een steen zijn" was het antwoord. Na iets beter kijken was echter duidelijk te zien dat de "steen" bewoog. "Ik denk dat het een dolfijn is!" riep ik. We stopten met peddelen en keken wat beter. Op ongeveer 50 meter afstand verdween de dolfijn onder water, om een paar meter verderop weer boven te komen. Ernaast was ineens nog een dolfijn te zien, en even later waren het er al drie. We peddelden rustig naar ze toe om ze wat beter te kunnen zien. Hoe dichterbij we kwamen, hoe groter de groep dolfijnen leek te worden. Toen we vlakbij waren, bleken het zo'n 40 dolfijnen te zijn, inclusief jonge dolfijntjes die af en toe uit het water omhoog sprongen. Helaas geen fotocamera mee om het vast te leggen, maar evengoed een prachtige ervaring!
De dolfijnen zwommen langzaam weer de oceaan op en wij besloten terug te gaan richting strand. Na inleveren van de sups hebben we die dag nog lang nagepraat en nagenoten van die fantastische ervaring!

Dag 9: Surfers Paradise + Jacobs Well

Met pijn in het hart namen we afscheid van Byron Bay en reden we richting de Gold Coast. Het plan was om naar Surfers Paradise te gaan, vooral vanwege de naam, minder vanwege de (niet erg positieve) verhalen van andere reizigers. De andere reizigers bleken gelijk te hebben. Surfers Paradise was misschien ooit inderdaad een paradijs voor surfers, maar tegenwoordig is het een toevluchtsoord voor rijke mensen die het niet erg vinden om in een appartementencomplex te wonen met uitzicht op zee. Veel hoogbouw en weinig gezelligheid dus.
We zochten een camping in de buurt, maar konden er geen vinden die aan onze eisen voldeed. Daarop besloten we verder in de richting van Brisbane te rijden en onderweg ergens een camping te zoeken. Ons oog viel op een plaatsje genaamd Jacobs Well. Ook niet echt een goede keuze, maar in ieder geval een stuk "landelijker" dan de Gold Coast. Er zat een tavern (soort herberg) tegenover de camping waar we die avond, na de barbecue, een klein drankje hebben gedronken.

Dag 10: Brisbane

Op de tiende dag van onze camperreis kwamen we aan in Brisbane. Nicky's moeder zou vanaf Brisbane terug naar Nederland vliegen. We besloten een camping te nemen die wat dichter bij de stad zelf lag, zodat we per openbaar vervoer snel en gemakkelijk heen en weer konden. Er bleek een bushalte schuin tegenover de camping te liggen met een directe verbinding richting binnenstad, ideaal dus!
Die middag zijn we gezellig de stad in geweest, waar het toevallig ook koopavond was. We konden met ons buskaartje ook gebruik maken van de vele veerboten over de rivier, dus we hebben de iconische skyline en Storybridge vanaf het water gezien. Terug op het vaste land en na het nodige wandelen en shoppen hebben we heerlijk gegeten bij een Japans/Koreaans restaurant. 's Avonds sliepen we voor de laatste keer met z'n vieren in de camper.

Dag 11: Brisbane + Brisbane Airport + Noosa

's Ochtends parkeerden we de camper langs de weg in de buurt van de camping en namen we de bus naar de stad. Na het ontbijt liepen we richting de botanische tuinen van Brisbane. Vervolgens bezochten we nog wat winkeltjes om de rit richting vliegveld uit te stellen.
Toen we echt niet langer konden wachten, namen we de bus terug richting camper. We reden naar het Ibis hotel bij het vliegveld om Nicky's moeder af te zetten. Eenmaal ingecheckt in het hotel (voor de laatste nacht in Australië) namen we flink tijd om afscheid te nemen.
Eenmaal weer op de snelweg vervolgden we gedrieën onze weg naar Noosa, waar we Merel bij een hostel hebben afgezet. Zelf reden we door naar een camping net buiten Noosa. We aten pizza op de camping en gingen op tijd naar bed.

Dag 12: Noosa + Rainbow beach

Bij het kraaien van de haan stonden we op. We reden op tijd naar het centrum van Noosa, omdat er die dag een Food&Wine festival gehouden werd. De eerste stop was een grote farmers market. We struinden wat rond, kochten wat lekkere hapjes en genoten volop van de kookshows die gegeven werden.
De tweede stop was vlakbij het strand. Het "centrum" Noosa is erg toeristisch, maar daardoor zeker niet minder gezellig. Op een hoekje van een parkeerplaats was een klein marktje ingericht met Spaans eten, waar we even gekeken en geproefd hebben. Daarna zijn we even op het strand geweest, hebben we wat winkeltjes bekeken en een heerlijk ijsje gegeten.
Helaas moesten we Noosa alweer vroeg op de dag verlaten, omdat we die dag nog verder reden naar Rainbow beach (een plaatsje dichtbij Fraser Island).

Dag 13: Fraser Island

Dag 14: Brisbane

Inleveren van de camper, terug naar het hostelleven

Wat 'n fantastische verhalen. En zo mogen wij weer mee op reis. Dank voor de moeite. Geniet. liefs Oma/Carry