Shanghai en Hangzhou

China, Hangzhou

Dag lieve kijkbuiskinderen, het is weer tijd voor een verhaaltje. Deze keer gaat het verhaaltje over onze belevenissen in twee Chinese steden: Shanghai en Hangzhou.

Shanghai

Vorige keer hadden we het al kort over de eerste indruk van China en haar inwoners. Inmiddels beginnen we (ik, Casper) meer te wennen aan de Chinese omgangsvormen, maar het feit blijft dat de Chinezen met heel veel zijn, het is dus altijd overal druk. Zeker in grote steden als Shanghai.
De stad zelf is vooral bekend vanwege het uitzicht op "The Bund", oftewel de skyline van Shanghai. Vooral 's avonds is dit uitzicht spectaculair vanwege de vele lichtjes op de flatgebouwen. Een goede plaats voor foto's dus.

Een andere mooie plaats is de Yuyuan old street, een oud Chinees winkelstraatje vol souvenirwinkels. De bouwstijl was eigenlijk veel interessanter dan de 13-in-een-dozijn winkeltjes.

Verder heeft het slechte weer, lees: regen, ons niet weerhouden van een gezellig drankje in de old French concession.

Hangzhou

Na 3 nachten in Shanghai vonden we het genoeg en zijn we per trein vertrokken richting Hangzhou. Een treinkaartje kopen is nog een hele uitdaging. Ten eerste moet je een blaadje meenemen met daarop de Chinese naam van je bestemming, de tijd waarop de trein vertrekt en het soort kaartje wat je wilt kopen. Chinezen spreken namelijk vrijwel geen Engels, dus even uitleggen wat je wilt is er niet bij. Ten tweede moet je je paspoort laten zien, want treinkaartjes worden alleen verkocht bij verstrekken van een paspoortnummer. Ten derde moet je ruim de tijd nemen om tussen minimaal 150 Chinezen in de rij te staan voor de ticketbalie, om vervolgens te hopen dat de tickets voor je trein nog niet uitverkocht zijn. Een hoop gedoe dus. Een kaartje kopen via het internet is alleen mogelijk met een Chinese legitimatie, of tegen forse meerprijs. Dat gaan we dus niet eens proberen.

Eenmaal aangekomen in Hangzhou was het zonnig en ongeveer 30 graden. In het hostel hebben we snel een korte broek aangetrokken en na de lunch zijn we een rondje rond het iconische West Lake gaan fietsen. We hebben prachtige uitzichten en vooral veel Chinezen gezien.

De volgende dag bleek het weer te zijn omgeslagen naar regen. Gelukkig was het het merendeel van de ochtend nog droog, dus we konden gezellig naar de dierentuin. Voor 20 yuan (3 euro) per persoon kochten we kaartjes die er een paar minuten later voor zouden zorgen dat we de eerste pandas van de reis konden zien. Actiepuntje afgerond dus!

's Middags was het vooral regenachtig, dus hebben we ons in het hostel gesetteld om spelletjes te spelen en wat planningswerk te doen. 's Avonds zijn we richting binnenstad gegaan om wat te eten en daarna nog wat te drinken.

Vandaag wist de receptionist te vertellen dat we ook treinkaartjes konden kopen bij een kantoortje in de buurt. Zo gezegd zo gedaan. Treinkaartjes gekocht voor de trein naar Wuhan voor morgen, om vanuit daar overmorgen naar de drieklovendam te gaan. We hebben er zin in!

Dat was het voor nu, maar blijf ons vooral volgen voor meer verhalen vanuit China en de rest van de wereld. Groeten!

Wat een ervaringen ;-) Mooi dat je de panda's al hebt kunnen zien Anders zou ervoor naar Nederland moeten. Hier krijgen we ze ook een tijdje te leen. Maar wat fijn dat er goed op je gelet wordt door 'grote broer' en dat je eigenlijk nooit alleen hoeft te reizen. Lekker druk zo met al die mensen om je heen. Heel veel plezier bij de volgende etappe. De drie klovendam is echt mega groot. Fijn om jullie belevenissen te kunnen mee(be)le(z)(v)en. Volhouden dus. Groeten van ons uit een zonnig NL met 11 graden.

Kees Rood 2015-11-08 09:51:07

Heerlijk Nicky en Casper, om jullie ervaringen te lezen. Geniet er samen van!

Ans 2015-11-08 12:39:50

En weer 'n prachtig verhaal en schitterende foto's. Jullie laten ons echt meegenieten. En nu maar hopen,dat het weer bij jullie beter wordt.

Oma 2015-11-08 13:15:37

Lekker bezig!! Die panda's had je hier ook kunnen spotten

Wout 2015-11-08 20:32:32

Hi Guys, daar ben ik dan eindelijk! Wel al wat gelezen maar nog niet gereageerd! Wat moet ik zeggen??? Te gek, vet, super enz. ENJOY